'Verenigingen staan te trappelen om het onderwijs in te komen'

Cultuurcoach Aalsmeer
auteur
Marian van Miert
datum
27 september 2017

De gemeente Aalsmeer heeft drie combinatiefunctionarissen, die samen optrekken. Eén werkzaam voor de sector welzijn, een buurtsportcoach en sinds 2014 ook een cultuurcoach, Lennard Gols. We spraken Lennard en zijn 'baas' Madeleine Heijligers (Cultuurpunt Aalsmeer) over deze samenwerking en hun activiteiten.

Madeleine: 'Toen Lennard begon was de gemeente het hele jeugd- en gezinsbeleid aan het herijken. De combinatiefuncties kregen daarin een signalerende functie en moesten zich meer richten op de kwetsbare doelgroep in Aalsmeer. De coaches trekken veel samen op.'

Hoe ziet die samenwerking eruit?

Lennard: 'We doen een aantal grote buitenschoolse projecten samen, bijvoorbeeld de buurtspeeldag en De week van de opvoeding waarin kinderen kennis kunnen maken met sport, cultuur- en welzijnsactiviteiten.'

Wat waren de belangrijkste pijlers van het nieuwe visiedocument van de gemeente?

Madeleine: 'Het kennismaken met verschillende activiteiten op het gebied van sport, cultuur en welzijn, talentontwikkeling en het promoten van een gezonde leefstijl. Aalsmeer is een JOGG (jongeren op gezond gewicht) gemeente en dat zit in de verschillende activiteiten verwerkt; dat gaat ook over het aanbieden van fruit en water in plaats van limonade bij activiteiten.'

'Daarnaast wil de gemeente dat de combinatiefunctionarissen toegang krijgen tot een systeem waar alle professionals die met kinderen werken toegang toe hebben. Daarmee krijgen ze een signalerende rol. De coaches krijgen daar een training voor en binnenkort komt er iemand van jeugdzorg op bezoek om er iets over te vertellen. Het idee is dat alle professionals die met kinderen werken elkaar kennen.'

Wat doe je voor het basisonderwijs?

Lennard: 'We hebben twee grote projecten ontwikkeld: het Urban Arts project; waarbij een DJ, een rapper, een breakdancedocent en een graffiti artiest de klas inkomen. Vinden leerlingen dit leuk dan bieden we ze de optie om na afloop van het project nog twee gratis vervolglessen te volgen bij een van de docenten. Dat loopt heel goed.'

Madeleine: 'Toen jij dat uit ging proberen onder schooltijd, zijn we in het naschoolse kennismakingsaanbod gestart met een korte DJ-cursus. Volgend jaar bieden we voor het eerst een korte cursus graffiti aan. Dus wat hij uitprobeert in de klassen, pakken wij op voor het naschoolse aanbod. De lijntjes zijn kort. De gemeente wil graag dat alle kinderen in Aalsmeer op een laagdrempelige manier in aanraking kunnen komen met sport en een kunstvorm. Daarom doen wij alleen korte cursussen en verwijzen we door naar wat er allemaal al is. We werken samen met het jeugdcultuurfonds en al onze korte cursussen komen in aanmerking voor financiering.'

Hoe houd jij die verbinding met de andere coaches?

Lennard: 'We zitten regelmatig met elkaar om de tafel. Gisteren nog om te bespreken wat we gaan doen. Welzijn ziet sport en cultuur vaak als middel. Zij zijn wel bij onze activiteiten aanwezig maar dan vaak om de gesprekken met de kinderen aan te gaan. In Kudelstraat heb je een wijk waar kinderen van huis uit niet automatisch met sport en cultuur in aanraking komen. Op deze kinderen richten de buurtsportcoaches zich. Wij sluiten een keer maand aan met een culturele activiteit. We noemen het dan Instuif XL. Die instuif bestaat al 4 of 5 jaar en trekt inmiddels een behoorlijk vaste groep kinderen.'

Madeleine: 'In Aalsmeer heb je veel zelfstandige ondernemers die echt heel hard werken. 95% van de kinderen sport hier. Daar valt dans ook onder. Je hebt hier 20 muziekverenigingen waar de jeugd niet meer bij aanhaakt. Samen met de coördinator amateurkunst hebben we het project: ‘Ontdek je talent op een blaasinstrument’ ontwikkeld. De gemeente had het leerorkest gezien en vond dat geweldig maar Aalsmeer is toch anders dan Amsterdam. De verenigingen staan te trappelen om het onderwijs in te komen en ze lopen leeg. Daar hebben we iets op bedacht.'

Lennard: 'Alle kinderen van groep 5 krijgen onder schooltijd 6 muzieklessen van een lokale vereniging. Ze werken toe naar een uitvoering. Als ze enthousiast zijn kunnen ze nog een naschools traject volgen. Ons doel is een Aalsmeers jeugdorkest samen te stellen. De verenigingen zouden de kinderen het liefst meteen binnenhalen maar wij denken dat die stap te groot is. Zie het orkest als een tussenfase.'

Zijn de kinderen enthousiast?

Lennard: 'Volgens mij hadden we 5 of 6 kinderen uit twee klassen. We hebben het nu gedaan op een school waar de ouders niet zo betrokken zijn en dat merk je wel meteen. Het heeft ook tijd nodig om te groeien. Wij zijn soms wat ongeduldig.'

Helpt het dat jij overal lijntjes hebt?

Madeleine: 'Ja, je bent een spin in het web. En als een kind liever sport dan weet jij ook waar het moet zijn.'