‘Met een uitgezoomde blik kijken naar wat we willen’

Cultuurbegeleider Anouk van der Vlies
auteur
Daan Borrel
datum
16 september 2018

Vanaf komend schooljaar werkt Anouk van der Vlies niet alleen als leerkracht en Cultuurbegeleider op basisschool De Ark. Ze gaat ook aan de slag als consulent bij het Vlaardingse kunstcentrum KADE40. ‘De combinatie van lesgeven en op beleidsmatiger niveau het kunstcentrum en de school verbinden, is fijn.’

Lees verder onder het filmpje

‘De lesmethodes voor cultuureducatie op onze school lagen al een tijdje onder een dikke stoflaag. De afgelopen jaren hebben we die stof eraf geblazen en ook twee nieuwe methodes ingekocht. Ik merk weleens weerstand tegen cultuureducatie, het wordt niet getoetst zoals rekenen en taal. Veel leerkrachten vinden het lastig om het zelf te geven.’

Talenten ontdekken op andere vlakken

‘Zelf vind ik het leuk om te zingen en te schilderen. Ik denk ook dat het belangrijk is voor kinderen om creatief te denken. Goed kunnen zingen is even belangrijk als goed kunnen rekenen. Zeker nu het publiek van onze school de afgelopen jaren is veranderd. De leerlingen zijn didactisch wat lager, dus ik wil dat ze de kans krijgen ook talenten te ontdekken op andere vlakken. Dat ze een succeservaring hebben en denken: hè, ik kan eigenlijk best goed zingen.’

‘Dat was ook de reden om de opleiding tot Cultuurbegeleider te volgen. Onze school koos een aantal jaar geleden bewust voor een cultuurprofiel, toen heb ik mijn certificaat voor cultuurcoördinator gehaald. Omdat ik daarna nog meer verdieping wilde, zocht ik een vervolgopleiding. Zo kwam ik bij de post-HBO Cultuurbegeleider. Het bracht me de bagage die ik zocht. Als coördinator was ik meer bezig met roosters, contacten, de organisatie en materialen. Nu kan ik meer met een uitgezoomde blik kijken naar wat we willen met de school.’

‘Het interessante vond ik dat de opleiding veel verschillende modules aanbod. Zo heb ik veel geleerd over verandermanagement. Als je wilt veranderen, heb je met een team te maken. Vroeger vond ik het lastig als collega’s niet wilde meewerken omdat het buiten hun comfortzone lag. Tijdens mijn opleiding leerde ik dat iedereen zijn kwaliteiten heeft en dat je sommige dingen kunt aanpakken en andere kunt laten liggen. Ik laat nu de positieve geluiden meer aan het woord, en probeer de anderen niet teveel te pushen. Het was ook leerzaam om op de opleiding docenten van andere scholen te ontmoeten. Daardoor zie je de verschillende aanpakken, en ook wat de verschillen per regio zijn. Iedere school legt weer zijn eigen nadruk.’

Samenwerken met vakdocenten

‘Een andere module waar ik veel aan heb gehad, ging over samenwerken met vakdocenten. Dit was het ook het onderwerp van mijn meesterproef. Om de kwaliteit in het cultuuronderwijs te verhogen, is het goed om af en toe kunstenaars te betrekken. Maar dit ging in het verleden vaak niet zo soepel. Door mijn onderzoek heb ik geleerd hoe je echt samen met bijvoorbeeld een dansdocent kunt werken. Samen doelen stellen en bedenken wat je met de lessen wilt bereiken.’

‘Dit heeft me ook nieuw werk opgeleverd: komend schooljaar ga ik tien uur in de week bij KADE40 werken, het kunstcentrum in Vlaardingen. Daarnaast blijf ik nog twee dagen op schoolwerken: een voor de klas en een als Cultuurbegeleider. Mijn officiële titel bij KADE40 is consulent, maar de functie is eigenlijk precies als die van een cultuurbegeleider. Alleen niet vanuit een school maar vanuit een kunstcentrum.’

‘Ik ga contact leggen met de scholen in de buurt, kijken wat zij willen met hun cultuureducatie en zorgen dat wij hun hierin vanuit KADE40 kunnen ondersteunen. Ook wil ik onderzoeken of de ‘Vlaardingse schatten’ toe zijn aan een update. Dit werk kan ik, denk ik, doen door de bagage van de opleiding: het heeft mijn blik echt verruimd. Vroeger zat ik veel meer op het eilandje van mijn school. Door de opleiding ben ik verder gaan kijken, uit gaan zoomen. De combinatie van lesgeven en op een beleidsmatiger niveau het kunstcentrum en scholen verbinden is denk ik een hele fijne.’

Meer verdieping en zekerder

‘Leerkrachten en studenten die meer willen dan alleen voor de klas staan, raad ik aan deze opleiding te volgen. Mij heeft het meer verdieping opgeleverd en ik voel me zekerder. Het is ook fijn dat je niet meteen vier jaar ergens aan vast zit, maar dat het anderhalf jaar is. Ik heb nog even getwijfeld of het allemaal wel zou lukken qua planning, maar uiteindelijk verliep dat allemaal vanzelfsprekend omdat het ook leuk was om weer te gaan studeren.’

‘Op dat vlak heeft de opleiding me ook persoonlijk veel gebracht. Er werd echt wat van ons verwacht, we moesten bijvoorbeeld een essay schrijven. Dat had ik al lang niet meer gedaan: ik sta al twaalf jaar voor de klas, na de Pabo had ik niet meer zo intensief gestudeerd. Ik mocht weer zelf gaan leren. Dat heeft me een wakker gevoel opgeleverd.’

Lees verder

‘Leerkrachten mogen leren uitspreken wat ze willen’,
interview met Sylvia Hagers (directeur KADE40)

Opleiding tot Cultuurbegeleider

Bekijk ook

contact

Eeke Wervers
naamEeke WerversfunctieSpecialist Cultuureducatietelefoonnummer030 711 51 37e-maileekewervers@lkca.nl