Kennisdossier Cultuur en mensen met een beperking

In dit kennisdossier lees je met welke drempels mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking te maken hebben als het gaat om cultuurparticipatie, hoe het aanbod toegankelijker gemaakt kan worden en waarom de samenwerking met zorg en welzijn essentieel is.
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Netwerken

  • Coalitie voor Inclusie: netwerk van en platform voor mensen en partijen die samen streven naar een inclusieve samenleving.
  • Agenda Inclusieve Podiumkunsten: opgesteld om de podiumkunsten toegankelijk te maken voor én met mensen met een beperking. Een initiatief van Holland Dance in samenwerking met LKCA, The British Council, Theaters Tilburg en het Fonds Podiumkunsten.
  • My Music Ability: een tweejaarlijkse conferentie over inclusieve muziekbeoefening. Hier lees je de terugblik van 2021 en 2018.
  • Week van de Toegankelijkheid: een initiatief van Ieder(in). Er is ieder jaar een ander thema, met als overkoepelend doel: mensen met een beperking gelijkwaardig kunnen laten meedoen aan de samenleving.
  • Leergemeenschap Inclusiedans Brabant. Contact: Irene van Zeeland

    Vond je dit artikel interessant?

    Gemiddelde 4.3 / 5. totaal 3

    Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

    Reacties (1)
    Hidde Vos 09-11-2025

    Beste LKCA,
    Hebben jullie ook de bronnen voor dit artikel ergens online staan?
    Specifiek voor deze twee punten:
    In het speciaal onderwijs hebben kunst en cultuur een positief effect op het zelfbeeld van leerlingen en op de onderlinge samenwerking.
    Bij kinderen met ernstige leerproblemen zorgt muziekonderwijs er niet alleen voor dat zij zich muzikaal ontwikkelen, de muziek heeft ook invloed op bredere leerprocessen en op hun algemeen welzijn.
    Ik ben bezig met het schrijven van mijn scriptie en zou dit goed kunnen gebruiken. Alvast bedankt!
    Groetjes,
    Hidde Vos. (Jaar 4 Docent Muziek, Codarts Rotterdam)

    reageer
    Claudia Marinelli 10-11-2025

    Beste Hidde,
    De tweede alinea ‘Bij kinderen met ernstige leerproblemen zorgt muziekonderwijs er niet alleen voor dat zij zich muzikaal ontwikkelen, de muziek heeft ook invloed op bredere leerprocessen en op hun algemeen welzijn.’ komt uit themanummer Kunst inclusief van Cultuur+Educatie
    Vol. 16 (2016) 45, 56-77 p.
    Download artikel: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1492869/7/Welch_Muziekonderwijs_voor_kinderen_met_speciale_.pdf
    Gehele Themanummer Kunst inclusief: Cultuur+Educatie: https://www.lkca.nl/wp-content/uploads/2021/01/cultuur-plus-educatie-45.pdf
    De eerste alinea komt waarschijnlijk ook uit dit themanummer.
    Verder verwijs ik je graag nog naar de publicatie Speciaal Verbeeld: https://www.lkca.nl/wp-content/uploads/2020/06/DIGI-LKCA-Speciaal-Verbeeld-spread.pdf
    Veel succes met je scriptie!

    reageer
    Bijgewerkt op:
    Gepubliceerd:
    Deel dit artikel