Cultuur+Educatie 54: Curious Minds

Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Dit nummer van Cultuur+Educatie staat onder gastredactie van Evert Bisschop Boele en Ineke Haakma en is gewijd aan de eerste bevindingen uit hun onderzoeksprogramma Curious Minds – Kunsteducatie, gericht op een nieuwe didactiek voor kunstonderwijs, waarin de talentontwikkeling van leerlingen centraal staat.

Curious Minds

Geïnspireerd door Talentenkracht in het domein wetenschap en techniek heeft de Onderzoeksgroep Kunsteducatie van de Hanzehogeschool Groningen het programma Curious Minds – Kunsteducatie opgezet. De groep onderzoekt en verkent een nieuwe didactiek waarin de talentontwikkeling van leerlingen centraal staat. In het inleidende artikel worden de theoretische concepten nader toegelicht. De andere vijf artikelen uit het themadeel gaan over de bevindingen uit de diverse deelonderzoeken.

De rol van de leraar

Drie artikelen belichten elk een van de drie pedagogisch-didactische strategieën die een leraar kan inzetten om talentvol gedrag uit te lokken. Herman Veenker deed met een groep enthousiaste muziekdocenten een pilotstudie naar het stellen van open vragen en beschrijft hun ervaringen met deze strategie. Imka Buurke en Vanessa van ‘t Hoogt verkennen welke structuur aan maakprocessen ten grondslag ligt en hoe leraren die structuur in hun lessen kunnen gebruiken. De derde strategie, scaffolding, staat centraal in het artikel van Ineke Haakma, Linda Hendriks en Henderien Steenbeek. Ze beschrijven een model voor scaffolding en illustreren dit met voorbeelden uit het muziek- en beeldend onderwijs.

Talentontlokkende taken

Een goede taak prikkelt de creativiteit van leerlingen. In hun bijdrage zoomen Elisa Kupers en Ineke Haakma in op de rol van taak en materiaal. Ze introduceren een raamwerk met vier factoren die bepalen of een taak of materiaal de talentontwikkeling prikkelt of juist remt. 

Coaching

Binnen Curious Minds – Kunsteducatie wordt ook onderzocht hoe de nieuwe didactiek over te dragen is op leraren. Ellen de Vugt ontwikkelde een coachingsprogramma bij het project Muziek = Taal + Rekenen. In haar artikel  beschrijft ze de uitgangspunten van het programma en de eerste bevindingen van ermee werken in de praktijk.  

Tekenvaardigheden

Buiten het themadeel telt dit nummer nog een artikel. Folkert Haanstra staat kritisch stil bij de vermeende achteruitgang in de tekenvaardigheden van kinderen. Hij bespreekt de cijfers uit peilingonderzoeken en licht mogelijke verklaringen door.

Download

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.9 / 5. totaal 9

Reageer

Uw bericht kan gewijzigd worden door de beheerder
Reacties (2)
coby wisse 07-10-2020

Beste lezer,

Twee weken geleden heb ik twee exemplaren van deze publicatie (Cultuur+Educatie54) besteld, maar helaas heb ik nog steeds geen bericht ontvangen.
Wilt u mij laten weten of deze bestelling mogelijk is en wanneer ik die kan verwachten?
Mijn postadres is
Nazarethstraat 48
5021 VX Tilburg
Vriendelijke groet, Coby Wisse

reageer
Ralf Steenbeek 08-10-2020

Hoi Coby,
Dat is vervelend! Hoe heb je de bestelling geplaatst?
Ik ga zorgen dat het goedkomt!
Groeten, Ralf

reageer
Anny Ziengs 16-09-2020

Mooie ontwikkelingen!

reageer
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Arno Neele
Arno Neele
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: onderzoek,overheidsbeleid
arnoneele@lkca.nl
030 - 711 51 07
Bekijk alle experts
Gepubliceerd:
Deel dit artikel