Combinaties Muziek en Taal

Praktijkvoorbeelden in het basis-/lager onderwijs en op de lerarenopleidingen in Nederland en Vlaanderen
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
In deze publicatie lees je hoe uiteenlopend een combinatie van muziek en taal vorm kan krijgen in het Nederlandse en Vlaamse basisonderwijs én op de lerarenopleiding. De resultaten zijn de opbrengst van een onderzoek van Sardes, waar wij samen met de Nederlandse Taalunie opdracht voor hebben gegeven.

Sinds enige tijd werken wij samen met de Nederlandse Taalunie om inzicht te krijgen in mogelijkheden voor het combineren van taal en muziek in het basisonderwijs. Deze inzichten moeten het onderwijs helpen bij het (verder) ontwikkelen en verspreiden van onderwijsvormen waarin gelijktijdig de taalvaardigheid en de muzikale vaardigheden van leerlingen worden bevorderd.

De doelen van het onderzoek dat Sardes heeft uitgevoerd, waren tweeledig:

  • praktijkbeschrijvingen van de combinatie muziek en taal;
  • handvatten ten behoeve van verdere conceptualisering en het opstellen van een kader voor het combineren van taal en muziek in het onderwijs.

In deze rapportage lees je over de verschillende motieven om taal en muziek te combineren. Het draagt bij aan het brede doel van onderwijs, namelijk om te ‘leren voor de wereld’. Ook past het binnen de kerndoelen en de ontwikkelingen rondom Curriculum.nu.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 3 / 5. totaal 1

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Chantal de Bonth-Vromans (zij/haar/haar)
Chantal de Bonth-Vromans (zij/haar/haar)
Functie: Leidinggevende Cultuureducatie
Expertise: primair onderwijs
chantaldebonth@lkca.nl
030 711 51 64
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel