Terugblik: landelijke kennisdelingsdag Programma Cultuurparticipatie 2023

Samen cultuurmaken: het netwerk, de ervaringen, de kennis
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Direct naar

Sessie Onderzoek eenvoudig gemaakt – Claudia de Graauw

Sessie Positieve gezondheid: wat is het en hoe kun je er mee werken? – Miriam de Kleijn

Steeds meer gemeenten en zorg- en welzijnsorganisaties werken vanuit het concept Positieve gezondheid, dat Machteld Huber in 2021 in Nederland introduceerde. In dit concept wordt gezondheid niet meer gezien als de af- of aanwezigheid van ziekte, maar als het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren.

In deze visie is gezondheid niet meer het domein van de zorgprofessionals, maar van ons allemaal. Het gaat immers om het vermogen om met veranderende omstandigheden om te gaan. Maar wat is het nu eigenlijk? Hoe wordt er mee gewerkt in de praktijk? En hoe kan dat een plek krijgen in de samenwerking tussen cultuur, zorg en/of welzijn?

Miriam de Kleijn van Alles is Gezondheid vertelt in deze sessie wat Positieve Gezondheid is en hoe daar mee gewerkt wordt in de praktijk. Vervolgens verkennen we samen hoe zo’n concept kan helpen in de samenwerking tussen cultuur, zorg en welzijn.

Tips/tricks, kansen en valkuilen:

  • Vanuit zorg en welzijn die inzoomt op de klacht naar uitzoomen middels kunst naar kracht om zo de kern van het probleem op te lossen.
  • Zoek naar haakjes tussen cultuur en positieve gezondheid.
  • Kijk naar de mogelijkheden en niet naar de beperkingen.
  • Van nature zijn we gefocust op problemen, stuur aan op beginnen bij sterke punten.
  • Op basis van uitkomsten zelf bepalen wat je gaat aanpakken, wat jij belangrijk vind.
  • Niet het probleem overnemen om op te lossen maar de regie zelf in handen geven.
  • Essentie is dat mensen gezien willen worden.

    Sessie Evalueren en monitoren – Djamila Boulil en Niels Steenstra

    DeClick is een talentontwikkelingsprogramma voor jongeren van 12-21 in de provincie Groningen. Djamila Boulil, zelfstandig onderzoeker en parttime docent aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft op verzoek van Niels Steenstra, initiatiefnemer van DeClick, het eerste jaar van dit programma gemonitord en geëvalueerd. De opdracht kwam deels voort uit de verplichting die DeClick heeft naar subsidieverstrekkers, maar deels ook uit de nieuwsgierigheid van Niels die graag wil weten wat voor impact of effect zijn werk heeft en hoe hij dit kan verbeteren.

    Om de effecten te meten (want meten is weten!) heeft Djamila de Theory of Change (ToC) van Weiss (1995) ingezet. Onderdelen van de ToC: Inputs, Activities, Outputs, Outcomes en Impact. Waarbij: Impact de langetermijneffecten zijn; Outcomes de kortetermijneffecten (verwacht én onverwacht); Outputs de dingen die je aan het eind van het project ziet; Inputs en Activities de dingen zijn die je doet en wat je ervoor nodig hebt. De ToC is een zeer bruikbare methode voor monitoren en evalueren van dit soort projecten omdat die niet alleen de resultaten, maar ook onderliggende doelen en aannames inzichtelijk maakt.

    Djamila introduceerde in de sessie de verschillende onderdelen met voorbeelden en resultaten van het onderzoek naar DeClick. Niels wilde Impact bereiken op twee niveaus: sociaal en individueel. Op sociaal niveau waren gewenste langetermijneffecten: verlagen van drempels tot deelname of bezoek aan cultuur, een provinciale culturele infrastructuur en kansen tot talentontwikkeling voor het onder- en middensegment. Op individueel niveau van de jongeren waren dat: erkenning van eigen talent, gevoel van een kansrijke omgeving en verkleinen van asociaal gedrag/stimuleren van goed burgerschap. Of het eerste jaar van DeClick deze langetermijneffecten heeft bereikt, kon niet gemeten worden, omdat deze effecten pas na een aantal jaren optreden.

    Kortetermijneffecten

    Wat wel gemeten kon worden zijn de kortetermijneffecten (Outcomes): na DeClick zeggen jongeren meer vrienden te hebben, door te willen gaan met cultuurbeoefening en een actievere rol te willen in de gemeenschap. Dit laatste effect was onverwacht. Output(s) van DeClick is een film die gemaakt is van het programma.

    Na deze korte uitleg van de methode pasten de deelnemers in groepjes de opgedane kennis toe door een begin te maken met een ToC voor een bestaand of nieuw project. De deelnemers kregen de opdracht bij Impact te beginnen (wat je wil veranderen), zodat aannames over het project duidelijk worden, en zichzelf de vraag te stellen: leiden de Activities wel tot de gewenste Outputs en Outcomes? Bij de terugkoppeling uit de groepjes bleek dat deelnemers het onderscheid tussen Outcomes en Outputs lastig vinden. Djamila kon zich dat voorstellen, en raadde sowieso aan dat als je effecten wilt meten met de ToC je hier een professionele onderzoeker bij betrekt. Dat laat onverlet dat de ToC een bruikbaar middel is bij het schrijven van een projectplan of subsidieaanvraag, omdat het je inzicht geeft in aannames en realistische doelen.

    Sessie TUNE IN: met muziek bouwen aan herstel – Linn den Hollander (Lister), Niels Vermeulen (Tivoli Connect), Jordy Verduijn, Andrea Schmidz, Janna von Schmid en Otto Patrizio

    Deze sessie draait vooral om zelf ervaren hoe je zonder voorafgaande kennis muziek kunt maken, door te luisteren naar elkaar en naar je intuïtie. Tune In vindt plaats op verschillende locaties van Lister, een Utrechtse stichting die volwassenen met een psychische kwetsbaarheid begeleidt. Twee keer per jaar zijn er 8 weken lang cursussen van 3 uur. Tussendoor kunnen mensen zelf vrij spelen in muziekhubs.

    Vanuit Tivoli Connect is er de begeleiding door een muzikant, maar eigenlijk moet je niet spreken over muziekles. Wat begon als een activatieprogramma is uitgegroeid tot het bouwen van een community. Er blijken bij Lister verschillende mensen met muzikale ervaring en die spelen samen met mensen zonder muzikale ervaring. Samen komen ze al improviserend tot het maken van muziek; iedereen is maker. Je moet vertrouwen hebben in het proces dat bottom-up tot stand komt.

    Het conservatorium-systeem leidt helaas nog zelden op voor begeleiders die kunnen werken met verschillende doelgroepen. Je moet een bepaalde gevoeligheid hebben en vaststaande kaders durven loslaten.

    Sessie Inclusief theater, validisme in de podiumkunsten – Sanne Arbouw en Marloes Dingshoff

    Sanne Arbouw (artistiek leider) en Marloes Dingshoff (speler) van Speels Collectief nemen de deelnemers mee in het begrip validisme in de podiumkunsten. Validisme is een verzamelbegrip voor allerlei vormen van uitsluiting waar mensen met een beperking in hun dagelijks leven mee te maken krijgen. We krijgen een boeiende intro in de voorstellingen en werkwijze van Speels Collectief. Met de deelnemers gaan zij in gesprek over de norm en uitsluiting in de podiumkunsten en hun werkwijze waarin zij met name theater en dans binnen de podiumkunsten inclusiever maken. Ook delen zij waar zij als gezelschap tegenaanlopen. Speels Collectief heeft zelf ook nog geen pasklaar antwoord op hoe je validisme in de cultuursector en samenleving kunt doorbreken. Deelnemers worden uitgedaagd om hierover met elkaar in debat te gaan.

    Verschillende stellingen leiden tot interessante gesprekken, zoals: inclusietheater is een apart genre binnen de podiumkunsten. Of een rol van iemand met een beperking mag alleen worden gespeeld door een acteur met een beperking. Of (onbewust) validisme en bureaucratie bij overheidsinstanties.
    Hoe de codes en principes voor Fair Pay bij de cultuurfondsen aansluiten of juist wringen met de regels van de belastingdienst, blijft een aandachtspunt. Dit geldt ook voor de plek die kunstprofessionals met een beperking krijgen binnen het beleid en de regelingen van de verschillende Rijkscultuurfondsen.

    Tot slot is de fysieke bereikbaarheid van gebouwen (waaronder kunstacademies in Nederland) onderdeel van het gesprek. Zolang spelers van Speels Collectief die een rolstoel gebruiken nog altijd met de goederenlift naar binnen moeten om te repeteren, is er nog een wereld te winnen als het gaat om representatie binnen de opleidingen. Om zo ook de kansen richting een professionele beroepspraktijk voor spelers te vergroten.

    Sessie Commoning cultuur: inclusie ontmanteld – Aart van der Maas

    Aart van der Maas, lector Participatie en Stedelijke Ontwikkeling, Hogeschool Utrecht en Dorothé Lucassen, Het Wilde Westen Utrecht, namen de deelnemers mee in het spel van Commoning cultuur, inclusieve cultuurparticipatie.

    In het spel maakten ze gebruik van ontwerpprincipes en vermogens van de groep.

    Ontwerpprincipes:Vermogens:
    Iedereen in beeldOndernemend
    Onderlinge afsprakenOnderzoekend
    InspraakVerbindend
    OverbruggenOntwerpend
    Samen doenInnovatief
    BetrokkenheidCreatief
    Gelijke toegangRegisserend
    Geven en nemen 

    Sessie Samenwerken over grenzen heen – Josefiene Poll

    Meer lezen

      Vond je dit artikel interessant?

      Gemiddelde 4 / 5. totaal 3

      Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

      Reacties (1)
      Vera Haafkens 31-07-2023

      Mooi om alle aspecten van de maatschappij te benaderen vanuit talenten, vooral vanuit jongeren.

      reageer
      Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
      Ingrid Smit
      Ingrid Smit
      Functie: Specialist Cultuurparticipatie
      Expertise: cultuurparticipatie,zorg en welzijn
      ingridsmit@lkca.nl
      030 711 51 17
      Marie-José Kommers
      Marie-José Kommers
      Functie: Specialist Cultuurparticipatie
      Expertise: onderzoek,zorg en welzijn
      marie-josekommers@lkca.nl
      030 711 51 80
      Finn Minke
      Finn Minke
      Functie: Specialist Cultuurparticipatie
      Expertise: zorg en welzijn
      finnminke@lkca.nl
      030 - 711 51 39
      Bekijk alle experts
      Bijgewerkt op:
      Gepubliceerd:
      Deel dit artikel