Kennispagina gemeentelijk beleid voor cultuurbeoefening
In Nederland beoefenen maar liefst 9,2 miljoen mensen één of meer kunstzinnige, creatieve of muzikale activiteiten. Beleid voor cultuurbeoefening bereikt daarmee een heel groot deel van de bevolking. Aanvullend kiezen veel gemeenten ervoor om extra aandacht uit te laten gaan naar bepaalde doelgroepen.
Afhankelijk van de gemeentelijke visie op cultuurbeoefening (zie vorig tabblad), kiezen gemeenten vaak om specifiek te richten op bijvoorbeeld de volgende doelgroepen. Je leest er hier meer over.
Kinderen en jongeren
Een focus op kinderen en jongeren wordt vaak gekozen naar aanleiding van een visie op cultureel vermogen en/of talentontwikkeling. Op jongere leeftijd wordt immers de basis gelegd voor het ontwikkelen van cultureel vermogen en het ontdekken van talenten. Vaak gaat dit gepaard met een stevige ambitie op het gebied van cultuureducatie, al dan niet via deelname aan Cultuureducatie met Kwaliteit . In veel gevallen richten gemeenten zich niet alleen op leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs, maar ook leerlingen en studenten uit het speciaal onderwijs, de voor- en vroegschoolse educatie (VVE), het MBO en HBO. Vanuit een visie op talentwikkeling gaat daarnaast vaak nog specifieke aandacht uit naar studenten van vakopleidingen en hogescholen.
Ook vanuit de visie Gezonde Samenleving is er vaak specifiek aandacht voor kinderen en jongeren, vaak gekoppeld aan thema’s als mentale gezondheid.
Ouderen
In Nederland hebben we te maken met vergrijzing en alle uitdagingen die daarmee gepaard gaan voor gemeenten. Ouderen zijn dan ook vaak een doelgroep waar extra aandacht naar uitgaat. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat zij ondersteund worden in hun behoeften om vitaal en mobiel te blijven, eenzaamheid te voorkomen en om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen. Cultuurparticipatie draagt hier aantoonbaar aan bij en veel gemeenten zetten hier dan ook nadrukkelijk op in. Lees meer in het kennisdossier Cultuur en Ouderen.
Mensen met een (fysieke of mentale) beperking
Wanneer inwoners een fysieke en/of mentale beperking hebben, kunnen zij daardoor extra drempels ervaren om mee te kunnen doen. Veel gemeenten ontwikkelen daarom specifiek beleid om deze inwoners te bereiken: mensen met beperkte mobiliteit, mensen met een visueel, auditief of verstandelijke beperking, mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen, mensen met over- ondergewicht. Lees meer in het kennisdossier Cultuur en Mensen met een Beperking.
Mensen met lage inkomens
Cultuurdeelname is voor mensen met een smalle beurs minder vanzelfsprekend. Daarom richten sommige gemeenten zich specifiek tot deze groep. Veel gemeenten hanteren hierbij een wijkaanpak, waarbij extra aandacht uitgaat naar wijken waar een hoog aantal inwoners wonen met een lage sociaal-economische positie (SEP). Door juist voor deze wijken cultuurbeoefening extra voor het voetlicht te brengen en financiele drempels waar mogelijk weg te nemen, wordt cultuurdeelname ook voor deze inwoners gestimuleerd. Vaak leggen cultuurcoaches actief een verbinding met deze doelgroep. Je leest er hier meer over.
Mensen met een migratieachtergrond
Met name voor Nieuwe Nederlanders kan cultuurdeelname bijdragen aan het thuis voelen in een nieuwe omgeving en de verbinding vinden en voelen met nieuwe mensen uit andere culturen. Gemeenten die veel Nieuwe Nederlanders verwelkomen, kiezen er dan ook vaak voor om in hun cultuurbeleid extra aandacht uit te laten gaan naar deze groep. Lees meer in het kennisdossier Cultuur en Nieuwkomers.

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)