Kennispagina gemeentelijk beleid voor cultuurbeoefening
Rond de besluitvormingsfase van de beleidscyclus worden de ambities en doelstellingen verwerkt in een uitvoeringsagenda. Hierin staat wat een gemeente concreet gaat doen om de doelen in de cultuurnota te behalen, hoe ze dat gaan doen, welke partijen hierbij betrokken zijn, welke middelen hiervoor nodig zijn en hoe het beleid gemonitord wordt.
Welke rol kan de gemeente pakken in de uitvoering van het beleid?
Informeren en faciliteren
Via diverse kanalen informeert de gemeente haar inwoners over het cultuuraanbod in de gemeente. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een platform waarop culturele evenementen worden gecommuniceerd of een overzicht van gemeentelijke erfgoedlocaties. Ook faciliteert een gemeente cultuurdeelname door bijvoorbeeld vastgoed beschikbaar te stellen voor verenigingen en culturele organisaties of vergunningen te verstrekken voor evenementen.
Stimuleren en verbinden
Aanvullend op informeren en faciliteren, gaan gemeenten vaak een stapje verder. Stimuleren en verbinden kan op diverse manieren; bijvoorbeeld het verbinden van lokale culturele aanbieders en verenigingen in een lokaal cultuurplatform. Of het opstellen en naleven van convenanten tussen gemeente, onderwijs, welzijn en culturele aanbieders. Of het verbinden van culturele partijen met nieuwe sectoren zoals zorg en welzijn (aansluitend op de doelen vanuit de brede SPUK).
Om deze rol goed uit te kunnen voeren, stellen gemeenten vaak combinatiefunctionarissen cultuur aan (vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties, als onderdeel van de brede SPUK). Combinatiefunctionarissen zoals cultuurmakelaars en cultuurcoaches zijn in de lokale praktijk de bruggenbouwers tussen cultuur en andere domeinen.
Financieren
Gemeenten kunnen op verschillende manieren financiering inzetten ten behoeve van de beleidsdoelen. We noemen de meest voorkomende:
Monitoren en impact meten
Het monitoren van beleid is met name aan de orde in de derde stap in de beleidscyclus: de uitvoering. Monitoring van het veld en het eigen beleid is belangrijk om te bepalen in hoeverre de beleidsdoelen worden behaald en (waar nodig) bij te sturen. Op die manier krijgt men goed zicht op de impact van het beleid. Naar aanleiding daarvan kan het besluit worden genomen het beleid voort te zetten, te wijzigen of te stoppen. Lees meer over impact en monitoring in ons Kennisdossier Impact.
In sommige provincies wordt bovendien een provinciale monitor voor cultuurdeelname uitgevoerd, bijvoorbeeld in:
Op zoek naar voorbeeldnota’s?
Ben je benieuwd naar hoe gemeenten hun cultuurnota en uitvoeringsagenda hebben opgesteld? Via de hierbovengenoemde provinciale monitors kun je in veel gevallen per gemeente, als zij cultuurbeleid hebben vastgesteld, de cultuurnota downloaden.
Meer weten?
Heb je nog vragen over gemeentelijk cultuurbeleid? Ben je op zoek naar meer informatie of wil je graag sparren over het beleid in jouw gemeente? LKCA denkt graag met je mee en kan je in contact brengen met de provinciale steuninstelling van jouw regio. Laat het weten per mail aan info@lkca.nl of als reactie onderaan deze pagina.

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)