Kennispagina gemeentelijk beleid voor cultuurbeoefening

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Nederlandse gemeenten bepalen grotendeels zelf wat zij lokaal doen aan het stimuleren van cultuurbeoefening. Dit leggen zij vaak vast in hun cultuurbeleid. Welke stappen doorloopt de beleidsmedewerker voor het (door)ontwikkelen van beleid rondom cultuurbeoefening? Op deze pagina vind je een stappenplan.

Deze kennispagina wordt periodiek bijgewerkt. De huidige versie is laatst bijgewerkt in juni 2025. 

Deze kennispagina is bedoeld ter ondersteuning van beleidsmakers bij het opstellen of doorontwikkelen van gemeentelijk cultuurbeleid voor cultuurbeoefening. Deze kennispagina is tot stand gekomen in samenwerking met VNG, Raad van Twaalf en Cultuurconnectie.

Het vastleggen van de gemeentelijke culturele visie en doelstellingen in een beleidsnota is meer dan ooit van belang voor gemeentes. Cultuur heeft namelijk grote intrinsieke en maatschappelijke waarden voor de samenleving. Tegelijkertijd staan gemeentelijke begrotingen onder druk en groeit de gemeentelijke taakstelling.

Navigeer op deze pagina snel naar:

Kik op de onderstaande afbeelding voor een grotere versie.

Focus op cultuurbeoefening

In deze kennispagina focussen we vooral op cultuurbeoefening. Hierbij gaat het om cultuureducatie, cultuurparticipatie, amateurkunst, erfgoedparticipatie, immaterieel erfgoed en talentontwikkeling. Het gaat dus over kunsten en erfgoed, zowel in de vrije tijd als op school, actief beoefend door amateurs (en niet als werk, beroep of professie).

Gemeentelijk cultuurbeleid gaat echter vaak verder dan dat. Het gaat bijvoorbeeld ook over culturele professionele voorzieningen in de gemeente zoals theaters, musea en bibliotheken en het stimuleren van een gunstig werkklimaat voor culturele professionals. Voor een totaaloverzicht van wat gemeentelijk cultuurbeleid omvat en welke rollen en taken hierin zijn weggelegd voor gemeenten, is de propositie Samen Cultuur Borgen van de VNG een onmisbare aanvullende handreiking.

De rol van de overheidslagen

In Nederland hebben alle drie de overheidslagen (Rijk, provincie, gemeente) een rol in het beleid voor cultuurbeoefening:

Het Rijk: Voorwaardenscheppend en agenderend

  • Bekostiging en wettelijk kader van het onderwijs
  • Bekostiging van landelijk cultureel aanbod via BIS
  • Educatieve opdracht aan culturele instellingen met Rijksfinanciering
  • Landelijke ondersteuning (innovatie, kennis en netwerken) en cultuurfondsen
  • Algemene (kennis)ondersteuning, landelijke experimenten en stimuleringsprogramma’s
  • Neemt gemiddeld zo’n 30% van de totale overheidsuitgaven aan cultuur voor rekening

    Provincies: Tweedelijns ondersteuning

  • Bevordering kwaliteit door deskundigheidsbevordering
  • Regionale spreiding, distributie, bemiddeling en stimulering innovatieve projecten
  • Nemen gemiddeld zo’n 10% van de totale overheidsuitgaven aan cultuur voor rekening

    Gemeenten: Feitelijke kennismaking met cultuur

  • Bemiddeling cultuur op scholen en aansluiting binnen- en buitenschoolse cultuureducatie
  • Subsidiëren van amateurkunsten en cultuurdeelname (verenigingen, evenementen, etc)
  • Subsidiëren van gemeentelijke culturele voorzieningen (bibliotheek, museum, podium, etc)
  • Netwerkfunctie lokaal cultuuraanbod en andere domeinen
  • Inzet cultuurcoaches
  • Nemen gemiddeld zo’n 60% van de totale overheidsuitgaven aan cultuur voor rekening
    Bestuurlijke afspraken cultuurbeoefening

    In december 2024 hebben Rijk, provincies en gemeenten gezamenlijke afspraken gemaakt over hun verantwoordelijkheden ten aanzien van landelijk, provinciaal en gemeentelijk cultuurbeleid. Deze afspraken zijn vastgelegd in de ‘bestuurlijke afspraken cultuurbeoefening 2025-2028’. 

    Verschillende gemeentes, verschillend cultuurbeleid

    De manier waarop gemeentes hun cultuurbeleid vormgeven, hangt af van veel verschillende factoren. Een grote, randstedelijke gemeente heeft andere doelstellingen, prioriteiten en mogelijkheden dan een landelijke gemeente met diverse dorpskernen.

    Als leidraad voor de aanwezige basisinfrastructuur bij gemeenten bestaat er het zogeheten ‘ringenmodel’ wat aangeeft wat er aan voorzieningen gemiddeld aanwezig is in kleine, middelgrote en grote gemeenten. Hoewel dit ringenmodel een nuttige houvast kan zijn, is deze aan vernieuwing toe, om ook aandacht te geven aan andere factoren zoals bevolkingssamenstelling, maatschappelijke opgaven en lokale en regionale eigenheid en behoeften in de gemeente.

    Ongeacht hun kenmerken en omvang, houden veel gemeenten bij de inrichting van hun culturele infrastructuur de culturele levensloop als leidraad. Deze begint bij het leren van culturele vaardigheden, vervolgens met deze vaardigheden een cultureel product creëren, dan deze presenteren en tot slot het publiek interesseren en zo aanzet geven tot nieuwe creatieve uitingen en ontmoetingen (bron; Berenschot, 2021).

    Provinciale ondersteuning

    In alle provincies is er een provinciale culturele steuninstelling aanwezig voor cultuureducatie en/of participatie. Zo is er in Gelderland bijvoorbeeld Cultuur Oost, in Noord-Brabant Kunstloc Brabant en in Zuid-Holland Kunstgebouw. De provinciale culturele steuninstellingen bieden inspiratie, regionale voorbeelden en in veel gevallen ook ondersteuning bij de totstandkoming van gemeentelijk cultuurbeleid. Ook faciliteren zij vaak een netwerk van gemeentelijke beleidsadviseurs en/of lokale cultuurcoaches. De steuninstellingen samen verenigngen zich onder de naam Raad van Twaalf. Ben jij benieuwd welke instellingen er per provincie zijn? Kijk dan hier.

    Leeswijzer

    In deze kennispagina focussen we ons op de (door)ontwikkeling van een gemeentelijke cultuurnota met als rode draad het thema cultuurbeoefening. We starten in tabblad 2 met het schetsen van de context van de gemeentelijke beleidscyclus. Van daaruit zoomen we in tabbladen 3 t/m 7 in op de verschillende onderdelen die deel uitmaken van de beleidsnota.

    De inhoud van deze kennispagina is tot stand gekomen met medewerking van de VNG, Cultuurconnectie en de Raad van Twaalf. De kennispagina is een vervolg op de Bouwplaats voor Cultuurbeleid School en Vrije Tijd.

    Verder lezen

  • Dit vragenoverzicht is een hulpmiddel om het gesprek te voeren met beleidsmakers over de (door)ontwikkeling van gemeentelijk beleid voor cultuurbeoefening.  
  • Meer weten over hoe Nederlandse gemeenten hun beleid voor cultuurbeoefening vormgeven? Lees het in de Monitor gemeentelijk beleid cultuureducatie en cultuurparticipatie.
  • Meer weten over bestaand onderzoek over cultuurbeoefening? Lees de Kennissynthese cultuurbeoefening.

    Vond je dit artikel interessant?

    Gemiddelde 4.6 / 5. totaal 16

    Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

    Reacties (0)
    Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
    Merit de Valk
    Merit de Valk
    Functie: Specialist Beleid
    Expertise: overheidsbeleid
    meritdevalk@lkca.nl
    06 26 21 22 44
    Bekijk alle experts
    Bijgewerkt op:
    Gepubliceerd:
    Deel dit artikel