Hoe bereik je jongeren?

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Meer dan de helft van de jongeren tussen 12 en 19 jaar doet aan kunstbeoefening in de vrije tijd. Veel amateurkunstgroepen, kunstprofessionals en culturele instellingen richten zich dan ook op de doelgroep jongeren. Maar hoe kom je erachter wat de behoeftes van jongeren zijn, en hoe speel je daar op in met het juiste aanbod?

Dat jongeren door sommige cultuuraanbieders worden beschouwd als een uitdagende doelgroep, wil niet zeggen dat ze minder aan kunst doen. 53% van de jongeren (12-19 jaar) doet aan kunstbeoefening, waar het landelijk gemiddelde ligt op 43% . Bijna tweederde van de jongeren beoefent ook kunst met anderen samen. Een kwart van hen is lid van een amateurkunstgroep (bijvoorbeeld een vereniging of informele groep). Bovendien hebben jongeren, evenals de leeftijdsgroep 6-11 jaar, in verhouding tot andere leeftijdsgroepen een voorkeur voor het beoefenen van meerdere kunstdisciplines. Een kwart van de jongeren die aan kunst doen geeft aan lessen, cursussen of workshops te volgen om beter te worden en te leren. (Monitor Amateurkunst 2021)

Jongerenpanels

Er zijn 3 miljoen jongeren van 10 tot 25 jaar in Nederland. Welke vormen jouw doelgroep en op welke manier bereik je deze groep het beste? Deze vraag kan je beantwoorden door in hun belevingswereld te duiken. Dat doe je niet alleen door jongerenkennis op te doen maar ook door je doelgroep te definiëren, ze te leren kennen, ze te betrekken bij je plan of strategie en ze te laten mee beslissen hierover. Een panel organiseren is hier een mooie tool voor.

Jongeren reageren op stellingen in een jongerenpanel

Let op: deze video is niet ondertiteld door LKCA. Wij streven ernaar om alle online video’s te ondertitelen, maar voor video’s van externen kunnen wij dat helaas niet realiseren. Je kunt bij de instellingen (‘wieltje’ onderin beeld) in deze video wel zelf de ondertiteling aanzetten: klik op ‘ondertiteling’ en kies dan voor ‘Nederlands’.

Onderstaande tips en quotes zijn het resultaat van panelsessies met jongeren die vanuit een samenwerking tussen Kunstbende, LKCA en Rabobank werden georganiseerd.

Tip 1: Stem je communicatie af op je doelgroep

Het is belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren. Veel jongeren voelen zich niet aangesproken door de manier waarop het cultuuraanbod wordt gepresenteerd. Wees daarom helder voor wie je aanbod is in beeld en in taal. Taal gaat zowel over het taalgebruik, als de tekst waarin je omschrijft wie je probeert te bereiken. Zorg ervoor dat je doelgroep helder is gedefinieerd. In welke leeftijdscategorie zitten zij? En in welke fase van hun leven? Speel in op de ontwikkelingsbehoeften van de doelgroep, nogmaals zowel in beeld als taal.

De termen die je in je omschrijving gebruikt, kunnen ook van invloed zijn. Jongeren zijn gevoelig voor ‘schoolse termen’ zoals cursus of opleiding. Gebruik daarom woorden die jongeren gebruiken buiten de schoolse omgeving zoals ‘tutorial’, maar pas op dat je geen straattaal gebruikt als dat niet bij je organisatie past. Dat voorkomt teleurstellingen bij jongeren die zich niet bij jouw organisatie zullen thuis voelen als je door de mand valt.

‘De foto, naam en tekst geven de vibe van een campingactiviteit’ (Kars 16 jaar, Oss, over een foto voor een dansactiviteit bij een buurthuis). ‘Ze moeten echt vermijden om theaterlessen aan te willen bieden voor de leeftijden 12-20 jaar. Er is dan een te groot verschil in levenservaring’ (Yara 19 jaar, Eindhoven). ‘Het komt over alsof het voor jonge kinderen is bedoeld, dus dat zal niet bijdragen aan mijn ontwikkeling’ (Isis 18 jaar, Middelburg). ‘Je moet geen ‘oude’ docenten een workshop laten geven of mensen die te serieus zijn om te connecten’ (Sophie 19 jaar, Leeuwarden).

 

Drie jongeren in een museum
Foto: Maarten Delobel

Tip 2: Werk samen met de infrastructuur om jongeren heen

De jonge doelgroep (12-16 jaar) is van mening dat schoolactiviteiten aan het culturele veld gekoppeld moeten worden. Dit gaat zowel over het gebruik van lesmateriaal uit het culturele veld als het aanbod van creatieve mogelijkheden buiten de kaders van school. School kan een belangrijke communicator zijn om te laten zien wat er in de omgeving te doen is. Speel in op het lokale aanbod en vertel erover.

Het culturele aanbod buiten de grote stad is vaak summier of het voelt alsof je daar niks kan bereiken. Jongeren hebben het gevoel dat er niet veel aanbod is als ze buiten ‘de stad’ wonen.
Zorg ervoor dat je als organisatie in een kleine gemeente of dorp de weg richting de ‘grote stad’ bereikbaar maakt door samen te werken met grote organisaties. Zorg dat jouw aanbod in lijn ligt met de activiteiten in de stad. Verbind je met lokale ondernemers en zorg voor een cultureel netwerk, zodat jongeren niet het gevoel krijgen dat er een plafond is.

‘School vertelt niet wat voor leuke dingen er allemaal te doen zijn. Ze zeggen niet: ‘daar kan je zangles nemen’ ofzo. Dat wil ik wel horen’ (Nina 14 jaar, Zwolle). ‘Ik had dingen op school aangeboden willen hebben. Een lesje of workshop op de basisschool. om kinderen mee te geven er zijn mogelijkheden’ (Rianne 18 jaar, Hengelo). Wij hadden ooit op school een dag dat we allemaal cursussen mochten volgen door heel Zeist. Het lijkt mij goed om op middelbare scholen trajecten of mini cursussen te maken om creatief te zijn (Leonie 17 jaar, Zeist).

 

Tip 3: Bied een combinatie van kunstdisciplines aan

De oudere doelgroep (17-19 jaar) zegt zich moeilijk te kunnen identificeren met één kunstdiscipline. Zij doen ook vaker meer verschillende kunstzinnige en creatieve activiteiten dan volwassenen (LKCA, 2021). Deze doelgroep zet zich af van labels, daar waar de jonge doelgroep (12-16 jaar) het fijner vindt om zich te verbinden aan één kunstdiscipline. Hier ligt dus een grote kans voor de oudere doelgroep, door activiteiten aan te bieden die voor kruisbestuiving zorgen en voor de jongere doelgroep om binnen de kaders van één kunstdiscipline te leren.

‘We hebben een cross sleepover bedacht, dat is een weekend waarin mensen van 16-20 jaar in een weekend verschillende kunstdisciplines met elkaar combineren’ (Luna 18 jaar, Arnhem). ‘Taal overbrugt heel veel categorieën. We hebben een storytelling idee opgezet op een zo’n centraal mogelijke plek. Hier krijg je les om verhalen te vertellen en jouw wereld tot leven te brengen. Dit is belangrijk voor allerlei disciplines om jouw verhaal te kunnen vertellen’ (Jochem 19 jaar, Oss)

 

Tip 4: Betrek de doelgroep bij jouw ideeën

Aansluiten op de belevingswereld van jongeren doe je door jongeren te betrekken bij het bouwen van je eigen aanbod. Daar zijn verschillende vormen en manieren voor. Als je het doet, zorg er voor dat je duidelijke kaders biedt waar jongeren veilig binnen kunnen experimenteren. Maak een helder en duurzaam plan en leg uit wat je van de jongeren nodig hebt. Lukraak of eenmalig jongeren laten meedenken zonder plan, werkt niet. Wees specifiek en biedt ruimte. Zo zullen jongeren de kers op de taart van jouw cultuuraanbod bedenken.

‘Het gaat echt over het leerproject van de jongeren. Wij mogen het zelf doen. Dat het perfect is, is niet het doel. Het is echt van ons, het is ons leerproject en daarin ondersteunen zij ons in wat we nodig hebben’ (Lieke 20 jaar, Amsterdam, oud-Blikopener). ‘Het kan veel betekenen voor mijn toekomst. Ik zie het als een investering in mijn CV als ik iets voor een jongerenpanel kan doen’ (Sana 18 jaar, Doetinchem).

 

De inhoud van deze pagina kwam tot stand binnen een samenwerking tussen Rabobank, Kunstbende en LKCA, vanuit de gezamenlijke doelstelling om amateurkunst te versterken. Lees meer over Rabo ClubSupport.

Foto: Kunstbende 2020 – Janus van den Eijnden

Navigeren naar…

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.5 / 5. totaal 13

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Matthijs Beerepoot
Matthijs Beerepoot
Functie: Specialist Cultuurparticipatie
Expertise: verenigingen
matthijsbeerepoot@lkca.nl
030 711 51 84
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel