Hoe bereik je jongeren?

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Sommige organisaties slagen er goed in om jongeren te bereiken. Op deze pagina vind je er een aantal. Wat doen ze om jongeren te bereiken, wat maakt ze daarin succesvol, en waar liggen de uitdagingen?

Lees de ervaringen

Stichting Triple Threat (Haarlem)

Geïnterviewden: Edna Konadu (community leader en junior bestuurder Triple Threat) & Okrah Donkor (oprichter)

Triple Threat is een jongerencommunity met een duidelijke visie op hun maatschappelijke rol: perspectief en kansen bieden aan jongeren in Schalkwijk (Haarlem), met cultuur en lifestyle als middel. Naast hun cultuuraanbod (muziek, breakdance, graffiti, rap, hiphop) is Triple Threat ook een basketbalvereniging en ‘een tof merk waar mensen bij willen horen.’ Triple Threat won de titel ‘Club van het Jaar’ in zowel de categorie sport (2019) als cultuur (2021).

Successen

De nieuwe generatie krijgt een stem in het junior bestuur. Uit de jongeren die vaak deelnemen worden er een aantal geselecteerd die mogen beslissen over de activiteiten. Als het praktisch en financieel gerealiseerd kan worden, wordt het gerealiseerd.

Het aanbod staat dus niet centraal, maar is juist flexibel doordat de jongeren het aanbod zelf vormgeven. Zo is ook het rappen als nieuwe activiteit ontstaan: ‘Eén van onze kappers begon muziek te maken en dit te delen. Via onze Instagram-pagina hebben we een filmpje gedeeld. Toen zagen rappers dat zij ook welkom waren en hierdoor kwam er weer een nieuwe groep naar ons toe.’

Triple Threat maakt gebruik van rolmodellen. Zij zorgen voor structuur, warmte en herkenbaarheid. Elk jaar worden 25 jongeren via het eigen NextGen-programma opgeleid tot rolmodel. Ook de rol van social media en hun Instagram-kanaal is groot en bereikt veel jongeren.

Uitdaging

Triple Threat is gevestigd in een wijk waar het beoefenen van cultuur in welke vorm dan ook niet vanzelfsprekend is. Tegelijkertijd zien ze dat cultuur een extreem sterk middel is om jongeren te ontwikkelen, hun horizon te verbreden en enorm veel plezier te beleven.

Benadrukt wordt dat een minder succesvolle activiteit niet gelijk hoeft te betekenen dat er geen behoefte aan is. ‘Als iets in eerste instantie minder succesvol is dan verwacht, dan betekent dit niet per sé dat het niet werkt. Soms kan het een katalysator zijn als de jongeren die wél enthousiast zijn hun enthousiasme delen met andere jongeren. Als dit gebeurt, kan er zomaar iets ontstaan.’

“We blijven op de hoogte van de behoefte en wensen van de doelgroep door toe te geven dat deze doelgroep alleen begrepen kan worden door zichzelf. Daarom wordt de doelgroep continu betrokken bij het creëren van activiteiten en probeert de organisatie zo min mogelijk te oordelen over de voorstellen van de jongeren.”

Okrah (30 jaar, oprichter): “Ik weet niet meer wat leuk is voor de jeugd. Als jij denkt dat het gaaf is, kijken wij of het haalbaar is.”

“Het krijgen van vertrouwen heeft mij geleerd wat verantwoordelijkheid is en hoe ik ermee moet omgaan.”

“Jongeren denken vaak dat cultuur niet van hen is. (…) Zij dachten dat de muziek die zij maakten geen cultuur is.”

“Nu ga ik naar de meiden en zeg: ‘We hebben zoveel budget voor 4 activiteiten. Wat vinden jullie gaaf om te doen en wat past binnen het budget?’.”

‘Probeer te laten zien dat je openstaat voor andere dingen.’

Meer weten over Triple Threat

Blikopeners (Stedelijk Museum Amsterdam)

Geïnterviewde: Margot van der Sande (projectassistent Stedelijk Museum, ex-Blikopener)

De Blikopeners zijn een groep van 15 jongeren die zorgen voor een ‘frisse blik’ in het museum, zowel bij publiek als personeel. Zij zorgen voor een grotere betrokkenheid van jongeren, door zowel ín als buiten het museum hun persoonlijke ervaringen en kennis te delen. Doel is om jongeren al op jonge leeftijd te binden, met het idee dat ze dan wellicht hun hele leven betrokken blijven en ook hun achterban meenemen.

Successen

Onder andere omdat er een vergoeding beschikbaar is, is er veel animo. Via social media is het bereik groot: de jongeren delen veel op Instagram en de socials van de Blikopeners worden goed bekeken. Het gaat dan ook niet alleen om het gebouw waarin het Stedelijk is gevestigd, maar om de engagement van jongeren. Deze betrokkenheid is grotendeels ook online, op scholen en tijdens events. Events werken met name goed als ze gratis zijn en er een goodiebag is.

Uitdagingen

Jongeren met een migratieachtergrond melden zich minder snel aan. Om dit te bevorderen zijn er samenwerkingen met culturele centra in de Bijlmer en andere organisaties die hun eigen groepen van volgers hebben.

“Blikopener zijn, is ook een vettere bijbaan dan vakkenvuller bij de Albert Heijn.”

“Blikopeners staan soms best los van het Stedelijk. Dingen komen niet vaak samen met de marketing van Stedelijk, dus het gaat echt over het leerproject van de jongeren. Zij mogen het echt zelf doen. Dat het niet gelikt is, is niet het doel. Het is echt van hun, het is hun leerproject.”

“Het succes is dat Stedelijk ook een gevestigde naam is. Jongeren krijgen de ruimte om er tegenaan te trappen.”

Meer weten over Blikopeners

VRIJDAG (Groningen)

Geïnterviewde: Marleen Dijkstra (Programmamanager VRIJDAG Aanbod)

VRIJDAG is het huis van de amateurkunst in Groningen. Ze verzorgen cursussen en lessen muziek, theater, beeldende kunst, en aanbod in het onderwijs. Ook zijn er cultuurcoaches verbonden aan VRIJDAG, die in de wijken actief zijn.

Successen

Er wordt door jongeren veel gebruik gemaakt van het aanbod in muziek en theater. Zo is er onder meer aanbod op het gebied van elektronische muziek (dj-en, sounddesign, produceren, etc.). Zo zijn er bijvoorbeeld ook ‘jongerenateliers’ met speciaal aanbod voor jongeren.
Daarnaast dragen de cultuurcoaches bij aan de kennis over de behoeftes van jongeren. Op basis van hun inzichten wordt een passend aanbod voor deze doelgroep samengesteld.

Uitdagingen

Beeldende kunst blijkt moeilijk om aan de man te brengen en jongeren hierin te kunnen stimuleren en enthousiasmeren. Van het beeldende kunstaanbod wordt door jongeren weinig tot geen gebruik gemaakt.

Het betrekken van jongeren, onder andere door middel van panels, blijft een uitdaging.

“VRIJDAG is een plek om na school ‘jij’ te kunnen zijn en jezelf te uiten.”

“De cultuurcoaches die zijn actief in de wijken van Groningen en luisteren naar de wensen van de jongeren en ouders wat betreft activiteiten.”

“Een droom van ons is om jongeren-directeuren en -directies aan te kunnen stellen die meedraaien met het ’echte’ management.”

Meer weten over VRIJDAG

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.2 / 5. totaal 14

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Matthijs Beerepoot
Matthijs Beerepoot
Functie: Specialist Cultuurparticipatie
Expertise: verenigingen
matthijsbeerepoot@lkca.nl
030 711 51 84
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel