Speciaal Verbeeld

Hoe kunstonderwijs de ontwikkeling van de verbeeldende vermogens van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften kan stimuleren
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Kan kunsteducatie bijdragen aan de ontwikkeling van verbeeldende vermogens van leerlingen met een licht verstandelijke beperking of een stoornis in het autisme spectrum? Een jaar lang volgden wij leerlingen in het speciaal onderwijs tijdens lessen beeldend en drama.

We hebben verbeelding gedefinieerd als het vermogen om kennis, ervaringen en gevoelens te bewerken en uit te drukken in (voor de leerling) nieuwe, concrete vormen. Dit vermogen kan kinderen met speciale leerbehoeften helpen flexibeler te worden in hun denken en hun gedachtes en ideeën vorm te geven op een manier die niet per se talig is.

Kunsteducatie in het speciaal onderwijs

In de publicatie ‘Speciaal Verbeeld’ staan onze bevindingen met betrekking tot de volgende vragen:

  • Zagen we een ontwikkeling van de verbeeldende vermogens bij de leerlingen?
  • Hoe kun je met kunstonderwijs de verbeelding van leerlingen in het speciaal onderwijs stimuleren?
  • Hoe kan kunstonderwijs de blik van groepsleerkrachten op hun leerlingen veranderen?

Je leest verder hoe de kunstlessen de verbeelding hebben gestimuleerd bij de leerlingen Kai, Luuk en Rowena. Ook kun je je verdiepen in de aanpak van Saskia en Simone, respectievelijk docent beeldend en docent drama.

Het onderzoek richtte zich op het speciaal onderwijs. De uitkomsten zijn ook relevant voor andere onderwijsprofessionals die geïnteresseerd zijn in het stimuleren van de verbeelding, of onderzoekers die zich met dit thema bezighouden.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.4 / 5. totaal 7

Reageer

Uw bericht kan gewijzigd worden door de beheerder
Reacties (2)
Jacques de Wit 24-06-2020

Jullie onderzoek sluit mooi aan bij ons onderzoek naar inclusief museumbezoek voor mensen met een verstandelijke beperking! https://www.leerzelfonline.nl/actueel/164/toegankelijk-museumbezoek.html

reageer
KirstenVogd@lkca.nl 26-06-2020

Dank je wel voor het delen van de link, ik neem 'm mee in onze nieuwsbrief die er komende dinsdag uit gaat!

reageer
Femke van de Wiel 16-06-2020

Heel waardevol! dank jullie wel

reageer
Praat verder over dit onderwerp met deze expert:
Zoë Zernitz
Zoë Zernitz
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: onderzoek,primair onderwijs
zoezernitz@lkca.nl
030 - 711 51 87
Bekijk alle experts