In de nieuwe Cultuurkrant: Mohammed Mohandis’ pleidooi voor wettelijke verankering cultuur

'Culturele vorming geeft bezieling. Het helpt jongeren om emoties te verkennen en zichzelf beter te leren kennen. Kunst maakt het leven draaglijker.'
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
In deze editie onder meer aandacht voor de bestuurlijke afspraken cultuurbeoefening, nieuwe directeurs bij provinciale instellingen en het belang van structurele ondersteuning van kunst- en cultuureducatie. Ook lees je over het werk van kunstenaars en professionals die vanuit uiteenlopende posities bijdragen aan een cultureel landschap in Nederland én daarbuiten.
Mohammed Mohandis, lid van de Tweede Kamer voor GroenLinks-PvdA en
Dylen Lochtenberg, wethouder namens de VVD

De tweede Cultuurkrant van 2025, de 34ste editie, wordt in juni bij de abonnees thuisbezorgd. Een greep uit de inhoud:  

  • De Bestuurlijke afspraken cultuurbeoefening 2025-2028 zitten vol goede intenties, maar Mohammed Mohandis, Tweede Kamerlid voor GroenLinks-PvdA, is er niet geheel gerust op: ‘Het gejojo moet stoppen.’ Hij pleit voor meer financiële zekerheid. Dylan Lochtenberg, wethouder namens de VVD in Veenendaal, wil meer zekerheid en financiële ruimte over de hele linie: ‘Het gaat om basisvoorzieningen, die je niet tegen elkaar kunt wegstrepen.’
  • Kunstloc en Kunstgebouw, de provinciale ondersteuningsinstellingen in Noord-Brabant resp. Zuid-Holland, hebben beide sinds maart een nieuwe directeur. Alle reden om Mireille de Groot en Reinier Gerritsen, die eenzelfde studieachtergrond delen, te bevragen op hun plannen.  
  • Ingrid Rollema, kunstenaar en medeoprichter van de HOPE Foundation, zet zich al ruim 30 jaar in voor kunstonderwijs aan kinderen in Gaza. Zij vertelt hoe Palestijnse makers jonge kinderen weten te bereiken. ‘Elk jaar heb ik de situatie in Gaza een stukje slechter zien worden.’
  • De MBO Cultuurkaart wordt tot en met 2028 voortgezet. CJP-directeur Walter Groenen maakte zich er ruim tien jaar hard voor: ‘Ik ben niet verbaasd, wel blij verrast.’ Dat bevestigt ook Edith Huis in ’t Veld, kunstdocent in Doetinchem: ‘Kunst en cultuur kan zoveel sterkte en groei van persoonlijkheid geven.’
  • Orlando Ceder studeerde af op Afro-Surinaamse muziek aan het Conservatorium van Amsterdam en zet zich nu als artist in residence bij dezelfde instelling in om de instroom in het muziekonderwijs van binnenuit meer divers te maken. Daarbij zoekt hij de samenwerking met stadsdelen en scholen.
  • Nederland kent een groeiend aantal leerplichtige kinderen die om uiteenlopende redenen niet naar school gaan. De Innovatiewerkplaats Ontwikkelrecht probeert deze thuiszitters met kunst toch te bereiken. Aanjager Marijke Grotenhuis, werkzaam bij de Hanze Ontwerpfabriek, vertelt het verhaal.
  • Steeds vaker klinkt de roep om een wettelijke ‘zorgplicht voor cultuur(beoefening)’ voor lokale en provinciale overheden. In een reeks van vier artikelen brengen LKCA-onderzoekers Luud Goossens en Arno Neele in kaart wat de impact van meer verplichtende wetgeving is, of zou kunnen zijn. In deze Cultuurkrant deel 2: De succesvolle aanpak in Vlaanderen. 
  • Met kortlopende nascholing kan het muziekonderwijs op basisscholen al flink verbeteren. Dat stelt docent-onderzoeker Linda Hendriks die onlangs promoveerde op een onderzoek naar de ontwikkeling van muzikale creativiteit bij basisschoolleerlingen. 
  • Onderzoeker Arno Neele concludeert in de rubriek Achter de cijfers dat plezier en ontspanning belangrijke drijfveren zijn voor het succes van zowel erfgoed- als kunst- of sportbeoefening. Logisch, maar ook iets om beleidsmatig over na te denken.
  • Al tijdens haar studie verdiepte Dyoñna Benett zich in de representatie van identiteit in de musea van Curaçao. Als erfgoedspecialist adviseert zij nu museale instellingen op Curaçao en de ABCSSS-eilanden. ‘Samenwerking en uitwisseling zijn nog geen standaardpraktijk.’ 

En verder:   

In een gastcolumn deelt Marijn Cornelis, die in mei na elf jaar afscheid nam als directeur-bestuurder van CultuurSchakel in Den Haag, haar zorgen over de staat van het muziekonderwijs in Nederland. ‘We moeten beginnen met goed onderzoek.’

In de lezersrubriek deelt Reyer Ploeg, docent-onderzoeker bij het lectoraat Muziek in Onderwijs van de Hogeschool Leiden, een mooi inzicht: ‘Door de afwisseling die de kunstvakken bieden, blijft naar school gaan leuk.’

Neem een gratis abonnement

Neem een abonnement, dan ontvang je voortaan gratis de Cultuurkrant in je brievenbus.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 3.7 / 5. totaal 3

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel