Kennisdossier Culturele leerecosystemen

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
‘Hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich cultureel kan ontwikkelen zoals ze dat zelf willen en dat iedereen zich thuis en welkom voelt bij kunst en cultuur?’ LKCA doet tussen 2021 – 2024 onderzoek naar ‘culturele leerecosystemen’. Om een inclusief leerecosysteem te realiseren, definiëren we de oorzaken voor belemmeringen in het huidige bestel. Ook onderzoeken we wat een lokaal of regionaal leerecosysteem nodig heeft om te floreren.

Het onderzoek bestaat uit diverse onderdelen. Een essayreeks is als open theoretisch kader onderdeel van het onderzoek. Daarnaast interviewen we verschillende inspirerende praktijkvoorbeelden en volgen we langdurig twee projecten die een lokaal leerecosysteem versterken.

We maken professionals en domeinen bewust van hun positie in het cultureel ecosysteem, faciliteren ontmoetingen en samenwerking. We doen dat omdat ons ideaal een culturele democratie is waarin alle facetten van kunst en cultuur worden betrokken in beleid: van institutioneel tot alledaags, van systeem- tot leefwereld.

Het einddoel? Een vitale gemeenschap en een florerende, inclusieve en diverse cultuursector. Daar draagt denken vanuit leerecosystemen aan bij.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.8 / 5. totaal 10

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Huub Braam
Huub Braam
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: mbo,onderzoek,voortgezet onderwijs
huubbraam@lkca.nl
06 15 58 73 14
Luud Goossens
Luud Goossens
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: onderzoek,overheidsbeleid
luudgoossens@lkca.nl
030 711 51 27
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel