Kennisdossier Culturele leerecosystemen

In een leerecosysteem zoeken mensen in onderwijs, sociaal domein, zorg, vrije tijd en beleid samen naar wat er nodig is om het culturele systeem écht inclusief te maken.
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

LKCA deed in de periode 2021-2024 onderzoek naar culturele (leer)ecosystemen. De beschikbare onderzoeksrapporten vind je hier:

De stem van het kind in het culturele leerecosysteem (artikel)

Versterken wat er al is (onderzoek)

Belemmeringen en kansen in het cultuureducatief systeem van leerlingen in het speciaal onderwijs (onderzoek)

Kansen en barrières voor een inclusiever cultuureducatiesysteem (longread)

  • De stem van het kind in het culturele leerecosysteem (2024). Hoe zorg je ervoor dat cultuuronderwijs echt aansluit bij wat leerlingen nodig hebben en willen leren? In dit artikel benadrukken we het belang van een bottom-up benadering in het basisonderwijs.
  • ‘Versterken wat er al is’ (2024). Hoe functioneren bestaande praktijken en hoe werken interventies? Wat werkt om het leerecosysteem op wijkniveau sterker, toegankelijker en inclusiever te maken?
  • ‘Kunst en cultuur voor jou en mij’ (2023). Over belemmeringen en kansen in het cultuureducatief systeem van leerlingen in het speciaal onderwijs.
  • Collectieve systeemanalyses (2021). Wat zijn de kansen en barrières voor een inclusiever systeem van cultuureducatie?

    Vond je dit artikel interessant?

    Gemiddelde 4.8 / 5. totaal 11

    Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

    Reacties (0)
    Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
    Huub Braam
    Huub Braam
    Functie: Specialist Onderzoek
    Expertise: mbo,onderzoek,voortgezet onderwijs
    huubbraam@lkca.nl
    06 15 58 73 14
    Luud Goossens
    Luud Goossens
    Functie: Specialist Onderzoek
    Expertise: onderzoek,overheidsbeleid
    luudgoossens@lkca.nl
    030 711 51 27
    Bekijk alle experts
    Bijgewerkt op:
    Gepubliceerd:
    Deel dit artikel