Hoe ziet de droomcarrière van een hiphopprofessional er uit, welke keuzes maak je en waar bevinden zich doorgroeimogelijkheden? Drie grassroots sprekers uit Nederland en Canada, die een eigen organisatie hebben opgebouwd, hielden presentaties.

In een interactieve stellingenronde onder begeleiding van moderator Jörgen Tjon a Fong werd de relatie tussen de culturele en commerciële sector uitgediept. Er werd een dialoog gevoerd over onderwerpen als het behoud van culturele waarden, de functie van kunstzinnige expressie bij het opdoen van vaardigheden die verder gaan dan alleen danskunst, werkethiek en de waarde van onderdeel zijn van een community.

Daarna presenteerde Renée Trijsselaar een good practice van het HipHopHuis, dat momenteel een project uitvoert met betrekking tot coaching van creatief ondernemerschap. Jort Reinders sprak over zijn persoonlijke ontwikkeling tot lifestylemanager bij Puma, in relatie tot zijn eerdere ervaringen als b-boy, sponsorwerver en organisator van hiphopevents.

Als laatste vertelde de Canadese gastspreker Michael Prosserman aka Bboy Piecez over de hiphoporganisatie UNITY Charity in Canada, die 35.000 scholieren per jaar hiphopeducatie biedt en het grootste 'youth urban and hiphopfestival' van Canada organiseert. Hij benadrukte de waarden die hij wil uitstralen en schetste zijn heldere visie op de rol van hiphop. Vooral zijn methodiekpresentatie Express Your Stress om beter te worden van hiphop is innovatief. Om de kwaliteit van zijn activiteiten te garanderen, werkt hij samen met wetenschappers die meedenken over de didactische toepasbaarheid van de peer-to-peer methodieken/handleidingen. Ook is er contact met zorginstellingen, waarbij tips worden uitgewisseld over het omgaan met stressvolle situaties van sommige deelnemers. Op sponsorniveau gaat het volgens hem vooral om de zoektocht naar gedeelde waarden, die door de verschillende partners zichtbaar moeten worden uitgedragen. 
Interview Michael Prosserman
Interview Jonzi D van Breakin' Convention

Ondernemerstips

Wees open-minded, wees niet bang om uit je inner circle te treden, geef kennis door, vergroot je reikwijdte, betrek mensen bij je organisatie die nieuwe invalshoeken kunnen bieden en blijf authentiek. Formuleer lange termijndoelen voor jezelf en zet tegelijkertijd al je talenten in.