Naar inclusieve leerecosystemen voor cultuureducatie – onderzoek en essayreeks
Hoe zorgen we dat elk kind zich cultureel kan ontwikkelen? LKCA doet tussen 2021-2024 onderzoek naar het concept ‘ecosystemen’. Hierbij gaan we ervan uit dat alles met elkaar in verbinding staat. Van de muziekles op school tot film op tv. Van een inspirerend verhaal tot een museumbezoek. Om dit inclusieve ecosysteem te realiseren, definiëren we de oorzaken voor barrières in het huidige stelsel. Ook onderzoeken we wat een lokaal of regionaal leerecosysteem nodig heeft om alle kinderen en jongeren te laten floreren. Een essayreeks is onderdeel van het onderzoek.
Onderzoek
Kansen en barrières voor een inclusiever cultuureducatiesysteem (longread)
Essayreeks

In de essays delen mensen hun kennis en ideeën over een inclusiever systeem met het werkveld. Zo maken we de aanwezige denkkracht toegankelijk voor iedereen die werk wil maken van inclusieve leerecosystemen voor cultuureducatie. Ieder essay biedt de auteur een vrijplaats om te spelen met het concept – de metafoor – van het leerecosysteem, en daar eigen, oude, nieuwe, andere theorieën, concepten, beelden en praktijkervaringen aan te koppelen. Elk essay belicht een mogelijk perspectief op wat een leerecosysteem is of kan zijn.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)