Naar inclusieve leerecosystemen voor cultuureducatie – onderzoek en essayreeks

Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Hoe zorgen we dat elk kind zich cultureel kan ontwikkelen? LKCA doet tussen 2021-2024 onderzoek naar het concept ‘ecosystemen’. Hierbij gaan we ervan uit dat alles met elkaar in verbinding staat. Van de muziekles op school tot film op tv. Van een inspirerend verhaal tot een museumbezoek. Om dit inclusieve ecosysteem te realiseren, definiëren we de oorzaken voor barrières in het huidige stelsel. Ook onderzoeken we wat een lokaal of regionaal leerecosysteem nodig heeft om alle kinderen en jongeren te laten floreren. Een essayreeks is onderdeel van het onderzoek.

Onderzoek

Kansen en barrières voor een inclusiever cultuureducatiesysteem (longread)

Essayreeks

Collage van covers van de vijf essays in de essayreeks van LKCA over culturele leerecosystemen

In de essays delen mensen hun kennis en ideeën over een inclusiever systeem met het werkveld. Zo maken we de aanwezige denkkracht toegankelijk voor iedereen die werk wil maken van inclusieve leerecosystemen voor cultuureducatie. Ieder essay biedt de auteur een vrijplaats om te spelen met het concept – de metafoor – van het leerecosysteem, en daar eigen, oude, nieuwe, andere theorieën, concepten, beelden en praktijkervaringen aan te koppelen. Elk essay belicht een mogelijk perspectief op wat een leerecosysteem is of kan zijn.

Cultureel Vermogen:
het leerecosysteem als speel-veld

Hoe ‘de stomme van Kampen’ zichtbaar werd

Recht op gelijke kansen voor elk kind

Samenwerken: áls je het doet, doe het dan goed

Het systeem staat in dienst van het kind

Lees ook

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.6 / 5. totaal 5

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (2)
Jillis Verbeek 19-05-2022

Beste LKCA, Vanuit jullie landelijke functie en inzet zou het wenselijk zijn dat jullie meerdere ontwikkelingen in beeld blijven brengen en juist de dialoog over deze verschillende belichtingen, hier over cultuur/cultureel vermogen, te stimuleren. Bij de start van dit traject over cultureel vermogen is bewust het antwoord op de vraag ‘wat is cultuur?’ ontweken. Als ik deze recente vervolgen lees is het nog maar de vraag of dat een goede keuze is geweest. Wat is er mogelijk vanuit LKCA, of wat doen jullie om die verschillende geluiden en uitwerkingen ook te horen en aandacht te geven?

reageer
Marlies Tal 19-05-2022

Hoi Jillis,
Fijn dat je het laatste essay hebt gelezen. Over je reactie praten we graag nog even met je door. Neem je contact met mij op?
Groeten, Marlies

reageer
Ellen Bakker 04-05-2022

Dit artikel past BIJ mijn kennis (PO en NT1 en NT2 volwassenen-taalonderwijs)
Iedereen is welkom op mijn eco BIJwei in Lichtenvoorde.
Ontmoeting en met elkaar omgaan.
Als ik kan BIJdragen dan DOE ik dat graag.

reageer
Marlies Tal 19-05-2022

Hartelijk dank voor je aanbod. Als er zich een gelegenheid voordoet weet ik je te vinden.

reageer
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Vera Meewis (zij/haar/haar)
Vera Meewis (zij/haar/haar)
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: Cultuureducatie met Kwaliteit,onderzoek
verameewis@lkca.nl
030 - 711 51 68
Huub Braam
Huub Braam
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: mbo,onderzoek
huubbraam@lkca.nl
030 - 711 51 11
Zoë Zernitz
Zoë Zernitz
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: onderzoek,primair onderwijs
zoezernitz@lkca.nl
030 - 711 51 87
Bekijk alle experts
Gepubliceerd:
Deel dit artikel