Kunsteducatie in het mbo: van en met elkaar leren

Een evaluatie van de eerste programmaregeling Kunsteducatie voor mbo’ers
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Wat is er voor nodig om succesvol educatief aanbod te ontwikkelen voor mbo-studenten? In dit verslag staan de resultaten van de evaluatie van de eerste programmaregeling ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’ van Fonds21.

Door middel van interviews met docenten, teamleiders en projectleiders van culturele instellingen en groepsgesprekken met mbo-studenten zijn de ervaringen inzichtelijk gemaakt. Het is – zo blijkt – een uitdaging om de mbo-studenten ‘binnen’ te krijgen, maar dit blijkt zeker goed mogelijk. En als je ze dan weet te raken en boeien, kan dat voor hen een waardevolle (soms eerste) ervaring worden met professionele kunst.

De succesfactoren vanuit het perspectief van de culturele instellingen:

  • Verdiep je in de (regionale) mbo-sector.
  • Stel duidelijke doelen
  • Maak iemand binnen de organisatie structureel verantwoordelijk voor het mbo-beleid en de uitvoering
  • Zorg ook voor draagvlak op hoger niveau bij de scholen
  • Gebruik de beleving en ervaringen van de mbo-studenten
  • Werk samen in de regio
  • Zorg dat alle medewerkers voorbereid zijn en openstaan voor deze nieuwe doelgroep
  • Zorg voor getrainde professionals die feeling hebben met de doelgroep
  • Maak het waardevol en laat de kosten zien
  • Laat het programma onderzoeken en evalueren door een externe partij

De succesfactoren vanuit het perspectief van de mbo-instellingen:

  • Overtuig de docenten van de waarde van kunst en cultuur – dat is vaak nodig
  • Maak een directe koppeling met het curriculum
  • Docenten zijn druk en overbelast: maak het zo simpel mogelijk
  • Geef docenten een duidelijke rol en verantwoordelijkheid
  • Plan op tijd
  • Kunst biedt studenten de kans om zichzelf en elkaar ‘anders’ te leren kennen
  • Peer-to-peer educatie
  • Kruisbestuiving, van elkaar leren is belangrijk
  • Co-creatie: betrek docenten bij het ontwikkelen van aanbod en neem ze serieus
  • Geld – wees bewust van financiële belemmeringen bij de scholen

De succesfactoren vanuit het perspectief van de mbo-studenten:

  • Dé mbo’er bestaat niet
  • Mbo’ers zijn praktijkgericht – sluit aan op beroep.
  • Aanbod musea en theaters staat ver van de mbo’ers af; onervaren op cultureel gebied
  • Inspelen op emotie & aansluiten op belevingswereld
  • Leeftijd andere bezoekers en medewerkers belangrijk voor beleving mbo’ers
  • Mbo’ers zijn doeners
  • Een duidelijk resultaat
  • Keuzevrijheid, inspraak & autonomie
  • Cultureel onervaren mbo’ers houden van duidelijkheid
  • Persoonlijke aandacht is belangrijk

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 5 / 5. totaal 5

Reageer

Uw bericht kan gewijzigd worden door de beheerder
Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert:
Huub Braam
Huub Braam
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: mbo,onderzoek
huubbraam@lkca.nl
030 - 711 51 11
Bekijk alle experts