Cultuur+Educatie 56: Cultureel bewustzijn

Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Het theoretisch kader Cultuur in de Spiegel werd alweer enige jaren geleden geïntroduceerd als fundament voor cultuuronderwijs. Hoe heeft dit gedachtengoed over cultureel bewustzijn en verbeelding zich verder ontwikkeld? In Cultuur+Educatie 56 lees je de laatste stand van het onderzoek, van het jonge kind tot ouderenzorg.

Cultuurtheorie

Fundament voor Cultuur in de Spiegel vormt de cultuurtheorie van Barend van Heusden. Deze theorie benadert cultuur als een cognitief proces (cultureel bewustzijn) en beschouwt kunst als een van de manieren waarop mensen op cultuur reflecteren. In het inleidend artikel beschrijft Van Heusden deze theorie in het kort en introduceert hij de bijdragen van het themanummer.

De blik van jongeren

Emiel Copini laat in zijn bijdrage zien waarom cultureel bewustzijn van jongeren alles te maken heeft met actuele vraagstukken rondom inclusie. Hij beschrijft cognitieve mechanismen van in- en uitsluiting en verbindt ze aan de vraag naar de rol van kunst- en cultuuronderwijs.

Speciaal verbeeld

Kinderen met autisme zouden een beperkt verbeeldend vermogen hebben. Theisje van Dorsten en Zoë Zernitz illustreren met hun artikel dat het er maar net aan ligt welke definitie van verbeelding je hanteert. Ze presenteren een model om dit vermogen en de ontwikkeling daarin bij leerlingen in het speciaal onderwijs te herkennen en te duiden.

Kindertaal

Moet je eerst abstract kunnen denken alvorens je concepten kunt verbeelden? Welmoed Ekster laat zien dat dit niet het geval is. Ze legt uit hoe de verbeelding jonge kinderen helpt om zich taal eigen te maken.

Ouderenzorg en sociale zekerheid

Eelco van Es neemt de lezer in zijn essay mee naar de werkvloer van verzorgingscentra en de sociale dienst. Hij beschrijft hoe een samenhangend begrip van menselijke cultuur helpt om te doorgronden waarom praktijk en beleid hier vaak haaks op elkaar staan. 

Leerplannen

Verbeelding kan de sleutel zijn voor meer samenhang in het basisonderwijs, betoogt Fianne Konings in haar artikel. Ze legt uit hoe je leerplannen kunstzinnige oriëntatie gericht op verbeelding kunt ontwerpen. Astrid Rass neemt leerplannen voor de kunstvakken onder de loep. Ze concludeert dat onderwerpen die aanzetten tot verbeeldende reflectie moeilijk te vinden zijn, waardoor de basis voor de kunstvakken onevenwichtig is.

Vlaams dansonderwijs

In twee onderzoeken heeft Maud Tielemans het theoretische kader van Cultuur in de Spiegel vertaald voor dansdocenten in het Vlaamse lager onderwijs. Ze beschrijft hoe met deze theoretische basis het dansonderwijs te verbeteren is.

Download

Bestellen

LKCA probeert publicaties zo toegankelijk mogelijk aan te bieden. Neem contact met ons op bij ontoegankelijke informatie via info@lkca.nl.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Arno Neele
Arno Neele
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: onderzoek,overheidsbeleid
arnoneele@lkca.nl
030 - 711 51 07
Bekijk alle experts
Gepubliceerd:
Deel dit artikel