Cultuur+Educatie 19

Vlaams onderzoek naar cultuureducatie

Dit nummer bevat vier artikelen over recent Vlaams onderzoek naar cultuureducatie. Aan bod komen erfgoededucatie, kunstbeschouwing, media-educatie en het gebruik van verhalen in het onderwijs.

LKCA Publicatie
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Erfgoededucatie niet vanzelfsprekend

Sigrid Van der Auwera (Universiteit Antwerpen) deed een uitgebreid veldonderzoek naar de positie van erfgoededucatie in Vlaanderen. Zij concludeert dat erfgoed nog geen vanzelfsprekend onderdeel in het Vlaamse onderwijs is. De opvattingen over erfgoed zijn nog vrij traditioneel, van een doorgaande leerlijn is geen sprake en ook zijn er nauwelijks nascholingsmogelijkheden.

Moderne kunst is emotie

Eva Van Moer (Vrije Universiteit Brussel) beschrijft hoe museumbezoekers tot een interpretatie van moderne kunstwerken komen. Zij ondervroeg kunstliefhebbers in het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent. Op basis daarvan concludeert zij dat emoties en zintuiglijke ervaringen een belangrijke rol spelen. Van Moer adviseert musea te kiezen voor meer ervaringsgerichte kunsteducatie en informatie.

Leren van verhalen

Verhalen kunnen een educatieve meerwaarde hebben, betogen drie onderzoekers van de Universiteit Gent. In hun bijdrage beschrijven de onderzoekers een project voor studenten van de opleiding sociaal werk. Aan de hand van film- en toneelscènes lieten ze de studenten reflecteren en discussiëren over belangrijke thema’s voor hun toekomstig beroep.

Media bieden kansen

Ten slotte beschrijft Sophie Van Bauwel (Universiteit Gent) een educatief mediaproject. Het doel was om kinderen met behulp van media nieuwe uitdrukkingsmogelijkheden te bieden. Van Bauwel onderzocht de resultaten van het project, waarbij kinderen van een basisschool in een achterstandswijk een nieuwe audiovisuele ‘taal’ leerden.

Download

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer

Uw bericht kan gewijzigd worden door de beheerder
Reacties (0)