Op het inschrijfformulier kun je je voorkeurssessie doorgeven.

(A1) Yoga als inzet om beter te kijken - Marieke Verberne

Hoe kijk je naar kunst? Wat ervaar je wanneer je volledig lichamelijk en mentaal aanwezig bent in het museum? Wat is het verschil tussen zomaar een museum binnen stormen of een museum betreden wanneer je net gemediteerd hebt? Deze vragen onderzoeken we tijdens deze workshop. 

Samen met Marieke Verberne, yoga coach en museumdocent bij het Van Abbemuseum, ontdek je wat kunst en yoga met elkaar te maken hebben. Door erover te praten, maar vooral ook door het doen van yoga en het benaderen van kunstwerken op een bewuste manier. Ervaring met yoga is voor deze workshop niet nodig. Een open blik wel 😊

(A2) Onder vier ogen - Bruno van den Elshout

Mensen observeren en je afvragen wat er in ze omgaat. Als je daar genoegen in schept, kom dan meekijken met kunstenaar Bruno van den Elshout tijdens de workshop Onder vier ogen. Na een korte instructie door Bruno ga je op onderzoek uit bij een kunstwerk van jouw keuze. Wat valt je op aan hoe museumbezoekers het bekijken? Met minstens één bezoeker ga je een gesprek aan. Voor we afronden, kijken we samen naar wat we hebben meegemaakt en wat ons dat vertelt.

Met zijn werk nodigt Bruno van den Elshout uit tot verrassende ontmoetingen tussen mensen, ideeën en werelden. Sinds hij in 2012 een jaar lang ieder uur de Noordzeehorizon fotografeerde, organiseert hij met vaste regelmaat 24-uurs horizonobservaties, en andere gelegenheden om rust, ruimte en onverdeelde aandacht te beleven. 

http://www.laboratoriumvoorlevenskunst.nl/


(A3) Help de muziek is zoek - Rian Gerritsen en Paul van der Laan

Theatrale rondleiding over de Pruikentijd. Als de grote wijzer naar het hele uur springt, blijft het angstvallig stil in het museum. Waar is de mooie muziek van de klok? Klokkenmaker Wil Wijzer en schoonmaker Ali Dingendoek zijn radeloos. Gelukkig krijgen zij tijdens deze zoektocht hulp. De allerkleinsten brengen de muziek terug in de Pruikentijd en laten de klok weer spelen.

Hoe laat je kleuters beter kijken? In deze rondleiding maak je het mee. Rian Gerritsen en Paul van der Laan spelen het programma met jullie en vertellen hoe en waarom zij dat zo aanpakken met de allerjongste museumbezoekers.
https://www.rijksmuseum.nl/nl/families-onderwijs-of-groepen/primair-onderwijs/help-de-muziek-is-zoek

(A4) Tabula Rasa - Noortje Bijvoets en Elke Kuiper (VOL!)

Kijken: je doet het de hele dag. Sterker nog: je neemt beslissingen op basis van wat je (meent te) zien. Een stoplicht op rood? Je stopt. Een lachend gezicht? Je lacht terug. Een norse ober? Geen fooi. Maar kijk je wel goed, en interpreteer je wel juist? 

Kijken, waarnemen, oordelen: het zijn cruciale vaardigheden binnen (onder meer) de medische beroepen. Kijken naar kunst is een krachtig middel om deze vaardigheden te trainen. Het Rijksmuseum ontwikkelde in samenwerking met de VUmc en het UMC Utrecht de workshop Tabula Rasa, met als doel studenten en professionals bewust te maken van hun (gebruikelijke) manier van kijken, en ze te leren al hun zintuigen te gebruiken voor een manier van waarnemen waarbij (voor)oordelen worden uitgesteld. 

In deze workshop van Noortje Bijvoets en Elke Kuiper (Rijksmuseum) parkeer je al je bagage, je kennis en ervaring, en begint vanaf nul. Na afloop heb je je kijkvaardigheden vergroot door te leren kijken-in-fasen. En weet je hoe je kijken naar kunst daarvoor kunt inzetten.

(A5) Wild kijken! - Astrid Poot (VOL!)

Voor sommige museumbezoekers is een museum als een voorstelling die maar niet begint. Want waar moet je kijken, en wat moet je dan zien? 

Loop achter een vreemde aan tot die stil staat.... Astrid Poot ontwikkelde samen met het Rijksmuseum Wild Kijken: een onbegeleide, woeste rondleiding voor mensen vanaf 8 jaar. Met een zak vol onverwachte routeaanwijzingen ga je door het museum. Vreemde kijkopdrachten geven je een nieuwe blik op de kunst en vrolijke tekenopdrachten maken van jou een geweldig goede kijker! 

Door Wild te kijken laat je de (ongeschreven) regels voor klassiek museumbezoek lekker achter je. Jullie gaan woest door de collectie en zien die op een hele nieuwe manier. 

Astrid Poot is denker-maker en rommelt graag de regels uit de weg. Geïnspireerd door historicus Johan Huizinga (Schrijver van Homo Ludens) pleit zij voor een speelse houding in het leven en in het museum. Spelende mensen zien meer en leren beter! 

Na afloop van de sessie heb je ervaren dat een speelse insteek in kunsteducatie heel effectief en waardevol is. Door van het museumbezoek een avontuur te maken, ben je meer betrokken en nieuwsgieriger.

Over Wild kijken: https://www.rijksmuseum.nl/nl/wild-kijken 

Klooien met de grote meesters: https://lekkersamenklooien.nl/lekkersamenklooien/klooien-met-de-grote-meesters-over-de-ontoegankelijkheid-van-grote-kunst/

(A6) Blind Kijken - Sander Daams

Hoe kijk je naar kunst als je niet óf slecht kan zien? Hoe maak je kunst ervaarbaar voor de visueel beperkte museumbezoeker? Het Rijksmuseum biedt sinds 2018 een unieke rondleiding aan voor blinden & slechtzienden én hun begeleiders. Gedurende een zintuigelijke rondleiding zorgen speciaal ontworpen werkvormen, beschrijvingen en hulpmiddelen ervoor dat de Gouden Eeuw collectie zichtbaar tot leven komt. 

Tijdens deze workshop ervaar je hoe het is om als visueel beperkte bezoeker door het Rijksmuseum te verplaatsen. Leer je over hulpmiddelen en werkvormen die het Rijksmuseum heeft ontwikkeld en ervaar je deze zelf op zaal. 

Na afloop van deze workshop heeft de deelnemer inspiratie opgedaan over verschillende manieren hoe je kunst ervaarbaar kan maken voor blinde & slechtziende museumbezoekers. 

De workshop wordt gegeven door Sander Daams. Sander heeft de rondleiding ontwikkeld voor het Rijksmuseum en werkt tegenwoordig voor het Groninger Museum.

www.rijksmuseum.nl/nl/toegankelijkheid/rondleiding-voor-blinden-en-slechtzienden


(A7) Teekentour  - Toon Berghahn

In het Rijksmuseum zijn mensen die willen tekenen altijd welkom. Wil je deskundige tips? Doe de Rijksmuseum Teekentour. 

We kijken vaak snel, vluchtig, oppervlakkig. We zijn gauw afgeleid. Door andere mensen, door eigen gedachten, door een apparaatje dat trilt in een binnenzak. Het zou mooi zijn als we ietsje beter kijken. Misschien moeten we wel leren kijken. En het leuke is: dat kan. Het is heel simpel en iedereen kan het: door te tekenen! 

Samen met beeldend kunstenaar Toon Berghahn bekijk je een aantal werken, en leer je door te oefenen een paar handige tekentips. Hoe maak je bijvoorbeeld licht of schaduw, hoe zet je een dikke of een dunne lijn. Beter leren kijken door te tekenen!


(A8) Beweging in het museum - Connor Schumacher

In deze workshop worden dans en bewegingsonderzoek ingezet als toegepaste kunstvorm om op een nieuwe manier beeldende kunst te ervaren. Je gaat zelf onderzoeken hoe je fysiek een object kunt interpreteren en in hoeverre deze fysieke vertaling je anders doet kijken naar je omgeving. 

Choreograaf Connor Schumacher heeft van 2015-2017 Nederland vertegenwoordigd binnen Dancing Museums, een Europees onderzoeksproject over de cross-over van hedendaagse dans en beeldende kunst in een museale context.

www.connorschumacher.com

(A9) Black Heritage Tours  - Jennifer Tosch

In deze rondleiding ontdek je het Rijksmuseum vanuit een postkoloniaal perspectief; je bekijkt het verleden van Nederland aan de hand van ‘black presence’ in de collectie. 
De voertaal tijdens deze rondleiding is Engels.

Jennifer Tosch is organisator van Black Heritage Tours in Amsterdam, Brussel en New York. 

http://www.blackheritagetours.com/herstory.html