Training tot cursusleider ‘Branding voor amateurkunstgroepen’

Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Deze pagina gaat over de inhoud van de cursus zoals deze gegeven wordt door een opgeleide trainer aan verenigings- of stichtingsbesturen.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Voor je gaat starten, is het goed om te weten dat de cursus vier onderwerpen behandelt en dat bij elk onderwerp een opdracht hoort. Elk onderwerp wordt behandeld in een dynamische sessie met uitleg van een stukje theorie en opdrachten. Dat doe je met enkele mensen van de amateurkunstgroep, het zogenaamde merkteam. Het is handig om met dezelfde (kern van) mensen bij elke sessie te zijn, zodat de continuïteit wordt gewaarborgd. De output van de eerste sessie is input voor de tweede sessie, enzovoorts. De volgorde doet er dus toe! Bij voorkeur plan je vier losse sessies in. Zo kun je al je aandacht op één onderwerp richten en de informatie laten bezinken voordat je de output weer oppakt in de volgende sessie. Alle output samen vormt het merkkompas, dat richting geeft aan het merk, de communicatie en het handelen.

Het merkteam samenstellen

Je gaat met een groep van circa zes mensen aan de slag. Het is belangrijk dat dit zogenaamde merkteam bij elke sessie aanwezig is. Een merkteam bestaat bij voorkeur uit mensen met verschillende rollen. Bijvoorbeeld één iemand uit het bestuur, enkele verenigingsleden enzovoorts. En het is goed om alle leden van de amateurkunstgroep de kans te geven zich aan te melden. Het merk draag je na de training namelijk samen. Dus hoe hoger de betrokkenheid van de hele amateurkunstgroep, hoe beter.

Tijdsinvestering

De cursus beslaat vier sessies van elk ca. 1,5 uur:

  • Sessie I heeft betrekking op de missie van de amateurkunstgroep.
  • Sessie II heeft het DNA van de amateurkunstgroep als onderwerp, dat beschrijf je aan de hand van merkwaarden.
  • Sessie III behandelt welke mensen je wilt bereiken en wat zij van de amateurkunstgroep kunnen verwachten. Wat gaan ze doen, ervaren, zien, meemaken en voelen?
  • Sessie IV legt de basis voor het merkkompas: je bepaalt wat je ‘in de etalage’ zet, welke unieke en sterke kanten naar voren gebracht worden. Je definieert ook hoe je dat doet, hoe je klinkt en eruitziet, en via welke kanalen jij je doelgroep het beste bereikt.

Kosten cursus

De kosten voor deelname aan de cursus worden bepaald door de cursusleider en afhankelijk van de tijdsinvestering van de cursusleider, huur locatie etc..

Tijdsinvestering cursusleider Branding voor amateurkunstgroepen:

Informatie en voorbereiding 4 uur
4 werksessies van elk ca. 2 uur op locatie, voorbereiding en reistijd 24 uur
Online begeleiding tussendoor 4 uur
Totaal 32 uur

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Hans Noijens
Hans Noijens
Functie: Specialist Cultuurparticipatie
Expertise: cultuurparticipatie,verenigingen
hansnoijens@lkca.nl
030 - 711 51 60
Bekijk alle experts
Gepubliceerd:
Deel dit artikel