Enthousiast collectief, geboren uit onvrede

Muziekhuis050
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
In Groningen zag vorig jaar, entre-deux-lockdowns, Muziekhuis050 het licht; een nieuw collectief van 23 muziekdocenten. Hoboïste Hanneke Ramselaar en celliste Karoun Baghboudarian treden op als woordvoerders van het team van bevlogen muziekdocenten.

Dit interview verscheen in Cultuurkrant 2022, nummer 1.

Karoun Baghboudarian en Hanneke Ramselaar

Muziekhuis050 maakte in de zomer een vliegende start, met maar liefst 50.000 euro subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie en een subsidie(-tje) van de gemeente voor een mooie openingsdag. Een anonieme mecenas heeft voor de komende vijf jaar al een ton toegezegd voor muziekonderwijs aan kinderen in een achterstandsituatie.      

Collectieven van muziekdocenten steken her en der de kop op. Vaak ligt onvrede met de lokale muziekinstellingen ten grondslag aan dergelijke initiatieven. Die staan al jaren onder druk, met noodgedwongen fusies en bezuinigingen tot gevolg.

Hoe is Muziekhuis050 tot stand gekomen?

Ramselaar: “De grootste gemene deler is de moeite van onze docenten met de overkill aan management, gecombineerd met een gebrek aan kennis bij de gemeentelijke instituten. Ze misten waardering en erkenning voor hun vak. Zelf werd ik bij het aantreden van wéér een nieuwe manager geconfronteerd met een maximum, voor mij daardoor lager, tarief voor de zzp’ers. Daar viel niet over te onderhandelen. Toen ben ik weggegaan. Maar sommigen hebben zich vanuit een privépraktijk aangesloten. Zij komen op de sfeer af, het samenwerken.”

“Moeite met management-overkill”      

Baghboudarian: “Alleen thuis privélessen geven vind ik niet leuk. Ik zocht het gevoel van werken met collegadocenten dat ik uit Syrië kende. En ik wil duurzamer werken. De Kiddy Orchestra’s die ik bij een paar muziekscholen voor kinderen van 3 tot 8 jaar als bso doe, duren telkens maar een paar weken. Mijn ideaal is een Kiddy Orchestra waarmee ik gedurende een paar jaar iets kan opbouwen.”

Ramselaar: “Een soort voorloper op een leerorkest, vergelijkbaar met de algemene muzikale vorming van vroeger, met noten lezen, een beetje theorie en samenspel, de discipline van elke dag iets met muziek doen.”

Baghboudarian: “Zodat muziek een vanzelfsprekend onderdeel van hun leven wordt.”

In een artikel in het Dagblad van het Noorden stond in juni dat Muziekhuis050 ‘inzet op individuele lessen’. Volgens Ramselaar zijn die woorden verkeerd begrepen. Individuele lessen van goede kwaliteit zijn in de filosofie van Muziekhuis050 noodzakelijk voor de ontwikkeling van een goed muzikaal klimaat en om een instrument te leren beheersen, juist ten dienste van allerlei vormen van samenspel. Nu al heeft Muziekhuis050 een jeugdorkest, twee koren, een saxofoonorkest, een strijkorkest voor volwassenen en een improvisatie-ensemble. Een bigband en een juniororkest staan op de rol.

In het beleidsplan staan ook de contouren van een meerjarige ontwikkeling geschetst, van binnenschoolse lessen (een leerlijn voor basisschoollleerlingen is in voorbereiding) via een buitenschoolse privédocent naar samenspelactiviteiten in onder andere wijkorkesten en koren.

Baghboudarian: “Groepslessen zijn goed voor AMV, theorie, zingen en percussie, maar bij piano, strijk- of blaasinstrumenten is één-op-één essentieel. In een groep kun je geen houding corrigeren, of een blaastechniek.”

Ramselaar: “De gemeentelijke instituten bieden wel individuele lessen aan, maar meestal te weinig en te kort.”

Baghboudarian: “Een kwartiertje per week is niet genoeg. Dat is net genoeg om je kist open te maken.”

Ramselaar: “Je kunt bij privéles rekening houden met het karakter van de leerling.De een wil meteen aan de gang, de ander wil meer theorie. Als de basis is gelegd, stromen ze door om te leren samenspelen. Het sociale van samen in een goede sfeer muziek maken vinden wij heel belangrijk.”

Hun bevlogen liefde voor de muziek is, denken zij, de sleutel tot succes. Muziekhuis050 had al snel ongeveer 300 leerlingen. Ouders die niet tevreden waren over de bestaande instituten, sturen hun kinderen en in de Groningse gemeenschap ondervinden de verenigde 23 docenten veel goodwill. Ze krijgen repetitieruimte aangeboden, oude instrumenten, donaties, een ‘eeuwigdurend’ abonnement op muziekprogramma EARZ, hulp bij het maken van flyers en posters. Van een opgeheven muziekschool konden ze het AMV-instrumentarium, stoelen, standaards, kasten en kabels gratis overnemen.

Alle seinen lijken dus op groen te staan. Maar de subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie was een eenmalige, coronagerelateerde ter ondersteuning van zzp’ers. De gemeente Groningen subsidieert Vrijdag al, het huis voor amateurkunst van de stad. Er is dus nog veel subsidiestudie en aanvraagwerk aan de winkel, tegelijk zijn er veel plannen. Voor een Luistercafé bijvoorbeeld, vergelijkbaar met een boekenclubs of leescafés. En voor nog veel meer leerlingenprojecten. Daar zal waarschijnlijk extra geld bij moeten. Aan enthousiasme is echter geen gebrek.

“Vaak is één-op-één essentieel”    

Rooien de docenten het financieel in deze constructie, biedt het collectief jullie als zzp’ers een betere inkomenspositie?

Ramselaar: “Iedereen heeft zijn eigen winkel en bepaalt zijn eigen tarief. We opereren ook vanuit verschillende situaties: de een hoeft er niet van te leven, bijvoorbeeld door een intensieve uitvoeringspraktijk, de ander wel, de volgende heeft een zeldzamer instrument. Je zit niet aan een door de school vastgesteld maximum lestarief vast, onze projecten worden fatsoenlijk betaald, we vragen elkaar voor projecten, vallen voor elkaar in en maken reclame voor elkaar. In Stadskanaal geven we bijvoorbeeld docentenconcerten. Die worden betaald volgens de Fair Practice Code. Bij een instituut krijg je docentenconcerten vaak niet betaald, bijna niets om de lesuren heen wordt daar betaald. Dus ik denk wel dat we onze positie hebben versterkt.”

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 5 / 5. totaal 2

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel