mail of bel voor vragen 030 711 51 00

Kerndoelen en leergebieden basisonderwijs

Binnen het Nederlandse basisonderwijs zijn er zeven leergebieden. Een daarvan is het leergebied kunstzinnige oriëntatie. Voor alle leergebieden gelden kerndoelen. Deze worden voorgeschreven door het Ministerie van OCW. Er zijn ook kerndoelen voor cultuureducatie. Die vallen niet alleen onder het leergebied Kunstzinnige oriëntatie, maar ook onder het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld.

Kerndoelen

Kerndoelen zijn streefdoelen die aangeven wat leerlingen moeten kennen en kunnen aan het eind van de basisschool. Ze beschrijven de kern van de leerstof. Scholen zijn vrij om rond de kern leerstof aan te bieden die bijdraagt aan het bereiken van de kerndoelen. Er zijn 58 kerndoelen, verdeeld over zeven leergebieden.

Kerndoelen Leergebied Kunstzinnige oriëntatie

In het leergebied Kunstzinnige oriëntatie maken kinderen kennis met kunst en cultuur. Bijvoorbeeld door musea en voorstellingen te bezoeken en literatuur te lezen. Ook doen kinderen zelf actief aan tekenen, handvaardigheid, muziek en beweging.

De kerndoelen van Kunstzinnige oriëntatie zijn: 

54. De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
55. De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
56. De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Kerndoelen Leergebied Oriëntatie op de wereld

Erfgoed valt niet alleen onder het leergebied kunstzinnige oriëntatie (kerndoel 55), maar ook onder het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld. In dit leergebied oriënteren leerlingen zich op hun omgeving. Op die manier worden zij zich bewust van het cultureel erfgoed om hen heen. Erfgoed is ook nauw verbonden met geschiedenis en het ontwikkelen van historisch besef. De kerndoelen van Oriëntatie op jezelf en de wereld zijn:

51. De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
52. De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer.
53. De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.

Kerndoelen uitgewerkt in tussendoelen en leerlijnen

Op de SLO-website TULE zijn de kerndoelen uitgewerkt in tussendoelen en leerlijnen. Hier vind je:

  • karakteristieken van de leergebieden
  • toelichtingen per kerndoel
  • een overzicht van tussendoelen voor groep 1/2; groep 3/4; groep 5/6; groep 7/8
  • uitgewerkte voorbeelden van leerlijnen per discipline

Aansluiting kerndoelen van primair naar voortgezet onderwijs 

De SLO-website Leerplan in beeld geeft informatie over de inhoudelijke aansluiting van het primair onderwijs op het voortgezet onderwijs voor alle leergebieden.

Meer informatie

Kerndoelenboekje
TULE: kerndoelen uitgewerkt in tussendoelen en leerlijnen (SLO)
Leerplan in beeld (SLO)

cultuuronderwijs_schilderen

contact

Eeke Wervers
naam
Eeke Wervers
functie
Senior Cultuureducatie
telefoonnummer
030 711 51 37
e-mail
EekeWervers@lkca.nl