Pecha Kucha's: praktijkvoorbeelden

In de ochtend werden er enkele praktijkvoorbeelden toegelicht.

Geef creatief denken de ruimte

Ernst van Keulen - foto Bibi VethErnst van Keulen – Scheepvaartmuseum, Amsterdam
In de presentatie van Ernst van Keulen staat de app bij de tentoonstelling ‘Zie je in de Gouden Eeuw’ in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam centraal. De app laat de leerlingen uit het voortgezet onderwijs kennismaken met de Gouden Eeuw. Ze ontmoeten personages uit deze periode en ze horen hun persoonlijke verhalen. Aanvankelijk had het museum gekozen voor een app waarbij de leerlingen na het kijken van een filmpje vragen voorgelegd kregen. Hierbij werd wél het probleemoplossend vermogen van leerlingen aangeboord maar niet hun creatieve denkvermogens. Ook werkte de wifi vaak niet. Het museum heeft toen besloten om het programma voor leerlingen aan te passen. Het museum ontwikkelde daarom een Gouden Eeuw Journaal. Hierbij staat de vraag centraal hoe het nieuws er in de Gouden Eeuw uitgezien zou hebben? In de tentoonstelling filmen de leerlingen in groepjes een eigen nieuwsbericht over bijvoorbeeld zeeheld Michiel de Ruyter. Alle berichten samen vormen een volledig Gouden Eeuw journaal dat later in de klas kan worden bekeken.
Download de presentatie [pdf]

Zorg ervoor dat je app geen zombie wordt

John van Sijmonsbergen - foto Bibi VethJohn van Sijmonsbergen – Nationaal Museum van Wereldculturen 
Bij het National Museum voor Wereldculturen in Leiden leefde de gedachte dat de vaste collectie in musea over het algemeen te weinig aandacht krijgt. Bezoekers lopen objecten, waarover veel te vertellen is onbedoeld voorbij. Het museum ontwikkelde na intensief onderzoek en uitgebreide testrondes samen met Q42 en Northernlight een slimme app die bezoekers op de juiste plek informatie aanbiedt: De Museum Explorer. De techniek die hierbij gebruikt wordt zijn de i-beacons. De app maakt het mogelijk om ervaringen te delen via social media en te zien welke routes favoriet zijn. Van Sijmonsbergen benadrukt dat het van belang is dat de app op een makkelijke manier ge-update kan worden. 
Download de presentatie [pdf]

Door een museumapp je museum op de kaart zetten

Olga Coolen - foto Bibi VethOlga Coolen – Philips Museum, Eindhoven 
Het Philipsmuseum in Eindhoven opende drie jaar geleden zijn deuren. Het museum ontwik-kelde onder meer een interactief familiespel ‘Mission Eureka’.  Je speelt het spel op een iPad, in een team van 2, 3 of 4 personen en betaalt €5,- . Het spel bestaat uit een quiz en een game. Het spel is een zogenaamde location based app, dat alleen in het museum zelf te spelen is. Door het grote succes van de app heeft het Philips Museum zichzelf op de kaart kunnen zetten. Wat tegenviel is dat veel vrijwilligers – die vaak al op leeftijd zijn – niet goed kunnen werken met iPads en dat er regelmatig storingen zijn. In de toekomst is de wens dat het spel in verschillende niveaus gespeeld kan worden en dat de app in de Appstore te koop zal zijn.
Download de presentatie [pdf]

Hoe beleef je de verhalen van 2000 jaar Domplein in Utrecht

Tijn Pieren - foto Bibi VethTijn Pieren – DOMunder, Utrecht
In DOMunder ga je met een zaklamp in de hand vijf meter omlaag naar de Romeinen. Met de zaklamp kun je je lichtbundel op in totaal 25 sensoren richten. Met de podcast in de zaklamp hoor je dan de verhalen van 2000 jaar Domplein horen. De zaklamp is custom made. Het ont-wikkelen van de zaklamp kostte € 2000 per stuk (x 30 stuks). Het nadeel is dat er te weinig zaklampen beschikbaar zijn voor de grote aantallen bezoekers. Ook is de zaklamp te zwaar voor kinderen en is de informatiedichtheid te hoog gegrepen. Tijn Pieren pleit voor meer tijd en geld voor het doen van onderzoek.
Download de presentatie [pdf]