Pecha Kucha's: Perspectieven

In de middag kwamen enkele perspectieven aan bod.

Zijn apps de moeite waard?

Marijke Oosterbroek - foto Bibi VethMarijke Oosterbroek, Amsterdam Museum  
Marijke Oosterbroek presenteerde haar bevindingen over de potentie van applicaties en de kennis die er nog over ontwikkeld moet worden.
Apps hebben tal van mogelijkheden maar soms valt het resultaat tegen terwijl het publiek  hoge verwachtingen heeft. Het Amsterdam Museum heeft ervoor gekozen een audio tour te laten inspreken door Hans Aarsman. Hij is best lang van stof, maar daardoor geschikt voor de cultuurliefhebber.  De potentie van apps ligt in game elementen, sociale ervaringen, personalisatie, co- creatie en  kunstmatige intelligentie. Het zou goed zijn wanneer het zou lukken, wanneer op opmerkingen van het publiek via de device gereageerd zou kunnen worden. Er is meer kennis nodig over de wensen van het publiek maar ook over technische en organisatorische aspecten. 
Hoe kunnen we ons verhaal zo goed vertalen dat interactie met het publiek mogelijk is? 
Hoe krijg je mensen überhaupt zover dat ze apps gebruiken en downloaden? Het gebruik en toepassing van apps betekent experimenteren, ook kleine experimenten zijn van belang. Samenwerking met platforms in hardware en software is belangrijk  evenals voortdurende kennisdeling.  Juist musea hebben de kans dit verder te ontwikkelen, vanwege het beeldende aspect van kunst met wisselende tentoonstellingen.
Download de presentatie [pdf]

Onderzoek naar digitale middelen, is de bezoeker er klaar voor?

Merel van der Vaart - foto Bibi VethMerel van der Vaart, promovenda UvA i.s.m. Allard Pierson Museum 
Merel van der Vaart deed onderzoek naar wat digitale middelen voor  het Allard Pierson Mu-seum en de bezoekers kunnen betekenen. En naar de relatie tussen bezoeker, object en digitale media. Digitale media kun je zien als een gereedschapskist, wat kun je gebruiken en wat gebeurt er als het publiek digitale middelen gebruikt?
In een testfase gebruikte het museum augmented reality bij een tijdelijke tentoonstelling. En zo werd ontdekt dat het fenomeen ‘virtuele reconstructies’ nog in de kinderschoenen stond. De bezoeker was drukker met hoe de i pad werkte in plaats van de toepassing daarvan bij de tentoonstelling. Samenwerkingspartner Waag Society kwam met een oplossing: de technologie verstoppen. Dit resulteerde in een loep, een houten vergrootglas met klein scherm waarin de content zoals filmpjes te zien zijn. Je kijkt als het ware door een vergrootglas en krijgt op die manier extra informatie over het object waar je voor staat. Deze loep is nu prototype geworden. Van der Vaart nodigt het publiek uit voor komende evenementen. Samen met andere musea organiseert het Allard Pierson Museum een terugkerend digitaal museum lab.
Download de presentatie [pdf]

Hoe ervaart de bezoeker mobiele apps?

Bianca Stigter - foto Bibi VethBianca Stigter, schrijver
Bianca Stigter neemt de deelnemers op een poëtische wijze mee in de wondere wereld van de digitale middelen die musea bij hun tentoonstellingen en collecties toepassen. 
Download de presentatie [pdf]


 

Met oldskool VR rondzweven boven de waterlinie

Frodo Terpstra - foto Bibi VethFrodo Terpstra, Duinzand Museale Projecten 
Aan Frodo Terpstra is gevraagd een toekomstbeeld te presenteren. Terpstra ontwerpt digitale media voor tentoonstellingen en heeft voor een recente opdracht voor het  Waterliniemuseum  een Virtual Reality Award gewonnen. Omdat waterlinies alleen vanuit de lucht te zien zijn, ontwierp Terpstra een VR systeem waarbij de bezoeker als het ware rondzweeft boven de omgeving. De bezoeker kan ook zien wat  er gebeurt  met de linie als die onder water wordt gezet.
Terpstra  ziet de Waterlinie opdracht als VR Old Skool. Want een nadeel is dat de bril die je op moet zetten nog vastzit aan een computer. Dit maakt het tot een individuele ervaring en sluit de bezoeker af van de omgeving. In de toekomst verwacht Terpstra een bril met mixed reality. Een VR bril en computer die nergens meer aan vast zitten, waarbij je de omgeving ziet en je de informatie direct kunt delen via sociale media.
Terpstra neemt de deelnemers mee in een aantal mogelijkheden die wellicht binnenkort al realiteit kunnen worden. Een voorbeeld: een VR laag aanzetten bij een kunstobject als extra dimensie.  Of de virtuele huid in de ruimte plaatsen, bijvoorbeeld bij een kasteel een hologram van de barones laten toevoegen waarbij de bezoeker ook nog de keuzes heeft of de barones wel of niet plaatsneemt in de eetzaal van het kasteel.  Of het terugplaatsen van opgravingen uit de oudheid, zoals een opgegraven Egyptisch beeld terug in de omgeving zetten. Voordeel van virtual reality: je hebt weinig ruimte nodig voor een groots effect. Microsoft is momenteel bezig met het ontwikkelen van een hololens, en Google met een magic leap. Advies van Terpstra:  denk niet teveel na over techniek, de ontwikkelingen gaan namelijk heel snel, maar bedenk wel wat je als musea voor wensen hebt ten aanzien van deze nieuwe technologie.
Download de presentatie [pdf]
 
Moderator Matthijs Leendertse, oprichter ELM Concepts en docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, sluit de middag af met een aantal noties en aanbevelingen die we kunnen meenemen.

  • Laten we ervoor zorgen dat de apps socialer worden
  • Laten we vooral samenwerken, met musea onder elkaar, maar ook met andere partijen
  • Laten we streven naar meer onderzoek op het gebied van mobiele apps in musea
  • En vooral naar de educatieve waarden van deze middelen