Intermezzo: Als je een grapje maakt moet je eerst goed kijken naar kunst

Het intermezzo was een luchtig onderdeel op de middag en werd verzorgd door Birte ten Hoopen (senior medewerker Families en Kinderen van het Rijksmuseum) en Isabella van Marle (student MA Media& Business, Erasmus Universiteit). In een theatraal onderonsje spraken de dames op humorvolle wijze met thee en taart over de zin van het delen van visual culture via sociale media. Zo passeerden de drie media facebook, snapchat en instagram de revue.

Delen via facebook maar ook het aanmaken van facebook events kan handig zijn als middel om meer publiek te trekken, maar stel jezelf de vraag: wie van mijn facebookvrienden vindt dit leuk? Instagram is een geschikt medium om mooie plaatjes te delen uit het museum.

intermezzo foto Bibi Veth

Snapchat leent zich het best voor humoristische uitingen met foto’s en filmpjes. Vooral 15-25 jarigen maken hiervan  gebruik. Wist je dat kinderen driehonderd keer per dag lachen en volwassenen maar tien tot vijftien keer per dag?
Grapjes maken kan dus goed werken, vooral als je jongeren voor je museum wilt interesseren. Snapchat is laagdrempelig en je kan kiezen hoe lang je foto of filmpje in beeld blijft. Een voorbeeld: het Rijksmuseum heeft op de laatste editie van de Internationale museumdag 11 miljoen volgers wereldwijd gekregen. De truc was om een aantal filmpjes in het museum te maken en die te sturen naar de feed van snapchat . Uiteindelijk werden drie filmpjes geselecteerd en via snapchat rondgestuurd.