‘Niet bang zijn voor open deuren!’

Een zoektocht naar werkzame elementen in de interventies van Cultuureducatie met Kwaliteit penvoerders
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Wat zijn de werkzame elementen in de manier waarop lokale en provinciale penvoerders vorm geven aan Cultuureducatie met Kwaliteit? Wat zijn de projectoverstijgende succesfactoren?
Niet bang voor open deuren

Tijdens een Kennis Delen Festival vertelden penvoerders elkaar over de werking van hun aanpakken. Wij analyseerden hun gesprekken en vonden 11 werkzame elementen. Deze delen we in de gratis publicatie ‘Niet bang zijn voor open deuren’.

Alle organisaties die Cultuureducatie met Kwaliteit uitvoeren hanteren net weer een andere aanpak om de gemeenschappelijke doelen te realiseren. Uit de gesprekken tussen penvoerders tijdens het festival blijkt dat zij de afgelopen jaren hard gewerkt hebben aan de ontwikkeling van producten, leerlijnen, netwerken en samenwerkingen. Allemaal interventies die passen bij de eigen visie, de eigen organisatie en de scholen en culturele partners in de omgeving. Veel van de interventies zijn succesvol gebleken, maar ook over de knelpunten werd open met elkaar gesproken.

Uit een inhoudsanalyse van vijf opgenomen groepsgesprekken kwamen deze werkzame elementen naar voren:

  1. Meervoudige rollen van de penvoerders
  2. Diversiteit in kennis en achtergrond van medewerkers en inzet van experts
  3. Persoon van en relatie met intermediair/ coach/ adviseur
  4. De (veranderende) vraag van de school centraal stellen
  5. Ingaan op de vraag van culturele partners
  6. Kwaliteit verbeteren doe je stapje voor stapje
  7. Draagvlak creëren door verbinding te maken met andere vakken
  8. Het wiel niet altijd opnieuw uitvinden
  9. De kracht van communicatie en sales benutten
  10. De focus leggen op de lokale/ eigen omgeving van de school
  11. Je strategie aanpassen

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer

Uw bericht kan gewijzigd worden door de beheerder
Reacties (0)