Cultuur+Educatie 61

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Dit nummer van Cultuur+Educatie gaat over cultuureducatie voor de allerjongsten, kinderen van 0-6 jaar. Hoe beleven zij kunst en welke kunstpedagogiek vraagt dit jonge publiek?

Peuterspeelzaal

Als onderdeel van een onderzoek naar vernieuwing binnen de voor- en vroegschoolse educatie (vve) kwamen kunstenaars op bezoek bij Haagse peuterspeelzalen. Annemiek Veen en Folkert Haanstra beschrijven in hun artikel de effecten op het gedrag van kinderen én pedagogisch medewerkers.

Verbeeldingskracht

Verbeelding is een belangrijke motor voor de (cognitieve) ontwikkeling van jonge kinderen. Spelen en maken zouden daarom in de kleuterklas geen bijzaak moeten zijn, maar centraal moeten staan, betogen Hanneke Saaltink, Barend van Heusden, Marijn van Dijk en Annerieke Boland in hun artikel. Ze beschrijven hoe leerkrachten kunnen aansluiten bij het verbeeldend denken om schoolse vaardigheden aan te leren.

Interactie met kinderen

Jonge kinderen vragen in kunstprojecten een eigen aanpak. Zintuiglijkheid heeft daarin een belangrijke rol. In drie artikelen vertellen kunstenaars over hoe zij werken met jonge kinderen en welke keuzes ze maken. Als eerste beschrijft Hans van Regenmortel de muzikale projecten van Babelut, onderdeel van het Vlaamse Musica Impulscentrum voor kinderen van 0-5 jaar en hun begeleiders. Hij illustreert dit met diverse praktijkvoorbeelden.

Zintuigelijk spel

Jasmin Hasler maakt met haar gezelschap Profound Play voorstellingen voor 0-6-jarigen, waarbij kind en kunstenaar samen de wereld ontdekken. Ook Alexandra Loembé kiest in haar dansvoorstellingen bij Kleintjekunst voor een zintuigelijke en interactieve aanpak. Loembé analyseert niet alleen de interactie tussen kunstenaar en kind, maar verkent ook de verschillen in het werken met baby’s, peuters en kleuters.

Een 2-jarige schildert

Het laatste artikel zoomt in op het kind zelf. Bettina Uhlig en Marjan Alemzadeh beschrijven het ontstaan van een schilderij en de specifieke wijze van schilderen van de 2-jarige Katharina. Ze observeren hoe het meisje esthetisch uitdrukking geeft aan eerder die dag opgedane ervaringen in een bos. Hun observaties leiden tot didactische aanbevelingen om denk- en vormgevingsprocessen van kinderen te bevorderen.

Abonnement op Cultuur+Educatie

Jaarlijks 3 nummers Cultuur+Educatie op je deurmat? Neem een abonnement!

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 5 / 5. totaal 2

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Arno Neele
Arno Neele
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: onderzoek,overheidsbeleid
arnoneele@lkca.nl
030 711 51 07
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel