Cultuur+Educatie 23

Gewenste en bereikte leereffecten van kunsteducatie
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Welke effecten van kunsteducatie zijn het meest waardevol? De Britse onderzoeker John Harland en de Amerikaanse pedagoge Lois Hetland analyseren hun onderzoek naar doelen en effecten van kunsteducatie en spreken zich uit over gewenste resultaten.

Onevenwichtige curricula

Harland bestempelt in zijn artikel drie soorten effecten van kunsteducatie tot kernwaarden van kunsteducatie:

  • kennis van en vaardigheden in de verschillende kunstdisciplines
  • het ontwikkelen van creatieve en denkvaardigheden
  • het onderzoeken en kunnen uitdrukken van betekenis in kunst of door middel van kunst

Hij constateert dat de curricula voor kunsteducatie in het Verenigd Koninkrijk onevenwichtig zijn.  Er is meer aandacht voor het verwerven van vaardigheden dan voor creativiteit, denkvaardigheden en betekenisgeving. Ten onrechte, aldus Harland.

Harland pleit voor meer afwisseling tussen kunsteducatie waarbij kinderen vaardigheden leren en waarbij ze kritisch leren luisteren, lezen en/of beschouwen. Onderzoek naar de samenhang tussen ‘productie’ en ‘consumptie’ bij verschillende kunstdisciplines kan volgens hem bijdragen aan goede, op empirisch onderzoek gebaseerde kunsteducatie.

Verbeteringen

Hetland beschrijft in haar artikel vier onderzoeksprojecten die zijn uitgevoerd door onderzoekers van Project Zero van Harvard Graduate School of Education. Ze analyseert de wisselwerking tussen deze onderzoeken, en laat zien dat onderzoek invloed kan hebben op de praktijk van de kunsteducatie.

Hetland komt hierbij tot acht soorten gewenste effecten van kunsteducatie. Haar formulering en indeling wijkt af van die van Harland. De effecten die Hetland beschrijft, zijn echter relatief eenvoudig te ‘vertalen’ in vergelijkbare termen. Ook bij haar indeling gaat het om specifieke kunstzinnige vaardigheden, creatief denken, esthetisch oordeel, expressie, begrip van betekenis (zowel in de kunsten als in maatschappelijke en sociale kwesties) en persoonlijke ontwikkeling.

Tot slot delen beide onderzoekers de opvatting dat goede metingen van leerresultaten nodig zijn, zowel om de kunstvakken te legitimeren, als om het lesgeven en leren van leerlingen te verbeteren.

Download

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel