Prijsuitreiking De Kunst van het ontwerpen 2020

Met de pakkende titel #dewereldnaardeklote hebben Ilse Kok en Leon Kemp dit jaar de juryprijs gewonnen voor het beste educatieve ontwerp. De publieksprijs leverde twee winnaars op: de zintuigelijke voorstelling Lichtje van Meike Steerneman en de podcast ROET, waarin Myra Bodian racisme ter sprake brengt.
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Uit deze genomineerde ontwerpen heeft de vakjury #dewereldnaardeklote tot winnaar uitgeroepen. Het publiek stemde online Lichtje en ROET naar de publieksprijs. Met dank aan fotograaf Ivonne Zijp voor de portretten van de aanwezige studenten.

(Lees verder onder de video)

Bekijk de compilatie én de pitches van de genomineerden tijdens de prijsuitreiking op 25 september 2020

Klik op een titel voor een korte beschrijving van het betreffende educatieve ontwerp.

  • Taal van communicatie (Esther Stubbe)
    Doelgroep: leerlingen 8-12 jaar SBO
  • Van kunst tot dialoog (Sabine Meeuws)
    Doelgroep: CKV havo/vwo
  • Lichtje (Meike Steerneman)
    Doelgroep: kinderen/jongeren met een meervoudige beperking

    Maak een vredeswapen (Christa de Jong)

    Christa de Jong

    Lessenserie voor de onderbouw van het VO met docentenhandleiding, lesbrief en reflectieformulier. Wapens komen veel terug in de popcultuur van de leerling. Er zijn vaak wapens te zien in videoclips, films, series en videogames. Maar ook in de kunstgeschiedenis en in de hedendaagse kunst komen veel wapens voor. Toch wordt op de meeste scholen het thema wapens meestal gemeden.

    Volgens Christa kun je het er beter op een goede manier over hebben dan het nog interessanter te maken door het te verbieden. Ook (juist) voor jongens interessant. In de lessenserie gaan de leerlingen zelf een vredeswapen maken. De lessen bieden ruimte voor een veilige omgeving waarin over geweld en wapens gepraat en gemaakt kan worden.

    Cactusverzorging voor kunstdocenten (Linde Dorenbosch en Manne Heijman)

    Hoe kun je onzekerheid inzetten als kunstdocent? Die vraag luidde de start in van een project dat de makers van een videoshow, via een alternatief voor een verzekering tot een stekelig prentenboek bracht. Ze besloten hun peers en docenten te vragen om input voor een analyse van onzekerheid in relatie tot het vak van kunstdocent.

    Ze bedachten hiervoor De Grote Onzekerheidsshow: een week lang dagelijks een vlog over onzekerheid met daarin steeds een vraag aan de kijkers over hun (visie op) onzekerheid. Wat ze ontdekten over onzekerheid vertaalden ze naar het prentenboek Cactusverzorging voor Kunstdocenten dat digitaal in te zien is.

    Taal van communicatie (Esther Stubbe)

    Educatieve dansfilm gemaakt naar aanleiding van onderzoek naar de invloed van danslessen op de sociaal-emotionele ontwikkelingen van leerlingen tussen de 8 en 12 jaar in het speciaal basisonderwijs. De film richt zich specifiek op leerlingen die moeite hebben met verbale communicatie, waaronder kinderen met een taalontwikkelingsstoornis.

    De film gaat over de gevoelens die de kinderen kunnen ervaren tijdens verbale communicatie en tijdens de communicatie door middel van dans. De leerlingen kunnen hun eigen gevoelens herkennen en de reacties van klasgenoten beter leren begrijpen. De film biedt mogelijkheden om hierover met elkaar in gesprek te gaan.

    Van kunst tot dialoog (Sabine Meeuws)

    Methode voor dialoog over geëngageerde kunst bij CKV in havo/vwo. Kunst kan je wakker schudden, een spiegel voorhouden of confronteren met een diversiteit aan onderwerpen die in de maatschappij spelen. Met Van kunst tot Dialoog gaan leerlingen het gesprek aan over geëngageerde kunst waarbij je mét elkaar denkt in plaats van tegen elkaar. Hierbij leer je je mening even uit te stellen en ga je er op een later moment mee aan de slag.

    Van kunst tot dialoog is ontworpen voor CKV. Inspiratiebronnen zijn Remix je curriculum! Een ontwerpmodel voor kunsteducatie en de uitgangspunten van de socratische gespreksvoering. Als voorbeeld nam Sabine het onderwerp racisme, met name het actuele debat van het koloniale verleden. Maar Van kunst tot Dialoog kan worden ingezet bij een diversiteit aan onderwerpen zoals de #metoo beweging, dierenethiek of het klimaat. De methode is opgedeeld in vijf fases, om zo steeds dieper in het onderwerp te duiken.

    De kunst van het nieuwsgierig zijn (Linde Dorenbosch, Pip Passchier, Noortje Kuijpers en Manne Heijman)

    Manne Heijman
    Noortje Kuipers

    Achtdelige kunstlessen-serie voor de onderbouw van het VO. De mens is een nieuwsgierig wezen. Maar wat is dat eigenlijk, nieuwsgierigheid? Is de één van nature nieuwsgieriger dan de ander of is het een vaardigheid die je kunt trainen? Voor kunstenaars is nieuwsgierigheid een onuitputtelijke bron van inspiratie en voor reclamemakers het middel om hun product te verkopen. Nieuwsgierigheid is de motor van leren én onmisbaar voor creativiteit. Goed kijken en nieuwe vragen stellen.

    In de achtdelige kunstlessen-serie De kunst van het nieuwsgierig zijn wordt nieuwsgierigheid in bijna al haar verschijningsvormen belicht. Nieuwsgierigheid in het begin der tijden en nieuwsgierigheid nu. Nieuwsgierigheid naar jezelf maar ook nieuwsgierigheid naar een ander. Hoe worden we zelf nieuwsgierig gemaakt en wat betekent het om nieuwsgierigheid tegen te houden? Per les is een aparte lesbrief gemaakt.

    #dewereldnaardeklote (Ilse Kok en Leon Kemp)

    Ilse Kok
    Leon Kemp

    Online lespakket voor bovenbouw VO over de invloed van de leefwijze op klimaatverandering. Het speelt in op de leefwijze van de deelnemer die bewust of onbewust invloed heeft op klimaatverandering. Onderdeel van het lespakket zijn twee films met bij elke film twee opdrachten. Hiermee worden deelnemers geprikkeld na te denken over hun eigen bijdrage aan het klimaat. Via Wim en Mies wordt het probleem geïntroduceerd. Deze personages zijn alter ego’s voor de deelnemer.

    Het online lespakket maakt gebruik van Instagram. Naast de films zijn er op de profielen van Wim en Mies een aantal verdiepende vragen beschikbaar om extra bewustzijn te creëren van de deelnemer. Met link naar een verdiepende tekst en een docentenhandleiding. De opdracht is geschikt voor zowel online als fysieke lessen.

    Lichtje (Meike Steerneman)

    Zintuiglijke ervaringsvoorstelling voor kinderen/jongeren met een meervoudige beperking. Lichtje is een zintuiglijke ervaringsvoorstelling speciaal voor kinderen en jongeren met een meervoudige beperking of ernstige vormen van autisme. Met deze voorstelling wil Meike een theatrale ervaring bieden die past bij de kinderen en jongeren door interactie tussen speler en publiek de grootste prioriteit in de voorstelling te maken.

    De kinderen en jongeren hebben in deze voorstelling alle ruimte om zelf te spelen en zo actief een theatrale wereld te ervaren. Om de verbeelding aan te wakkeren worden alle zintuigen in de voorstelling geprikkeld om een coherente ervaring te creëren voor het publiek. Deze voorstelling kijk je niet alleen, maar hoor, voel, proef en ruik je ook. Dit maakt de voorstelling ook geschikt voor doof en/of blind publiek. Tijdens de voorstelling is er veel persoonlijke aandacht om de ervaring zo goed en veilig mogelijk te faciliteren.

    R4H Rotcast (Fleur van Leth, Jesse Boers, Linde Dorenbosch, Manne Heijman, Pip Passchier en Yoland de Pater)

    De M4H Rotcast is een audio-expeditie door het Rotterdamse Merwe Vierhaven (M4H) gebied, gemaakt naar aanleiding van een opdracht om een CKV-excursie door Rotterdam te ontwikkelen. De excursie moest corona-proof zijn en verband houden met de architectuurstroming Contextualisme. Corona-proof omdat leerlingen met z’n tweeën op de fiets op expeditie gaan.

    In de M4H Rotcast tour fietst de leerling langs negen belangrijke plekken in M4H. Op iedere plek duikt hij of zij door middel van een audiofragment het verleden, heden of toekomst in. Zo kan de leerling de plek in verschillende contexten plaatsen. En dat is nodig want op de laatste plek wordt de leerling uitgedaagd een nieuw ontwerp te maken voor M4H, geïnspireerd door het verleden, heden en de toekomst van het gebied.

    ROET – de podcast (Myra Bodian)

    Podcast die in het onderwijs of in andere instellingen een tool kan zijn om te praten over racisme.  ROET is een theatrale luisterervaring. In dit hoorspel trachten mensen vanuit verschillende perspectieven, in een rechtszaal, tot een definitieve uitspraak te komen over zwarte piet. ROET gaat over de betekenis van zwarte piet in de Nederlandse maatschappij. Over verschillende waarheden. Over plezier en pijn. Over verschillen en overeenkomsten. Over racisme.

    Afstudeerproject ROET zou juni 2020 als voorstelling in première gaan. Het corona virus gooide helaas ‘roet’ in het eten. Daarom is nu het verhaal verteld in deze theatrale podcast.

    Vond je dit artikel interessant?

    Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

    Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

    Reacties (0)
    Bijgewerkt op:
    Gepubliceerd:
    Deel dit artikel