Kennisdossier Impact

In dit kennisdossier: het belang van impactmeting binnen de cultuureducatie en amateurkunst. En handvatten om hier zelf mee aan de slag te gaan.
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Wil je nou zelf aan de slag om de impact van jouw beleid of ondersteuning zichtbaar te maken? Of wil je bijvoorbeeld een participatieproject of amateurkunstvereniging ondersteunen met het zichtbaar maken van hun impact? Er zijn veel tools die daarbij helpen. Het is belangrijk dat je de juiste (meet)instrumenten inzet voor jouw impactmeting. We zetten er een aantal op een rijtje. 

  • Monitoring en evaluatietoolZicht op Cultuurcoaches (LKCA): Hoe maak je jouw werkzaamheden als cultuurcoach inzichtelijk? En hoe bespreek je de impact die je maakt?  
  • Stappenplan monitoren en evalueren Mulier Instituut: hoe monitor ik mijn activiteiten? 
  • Creatieve impact toolkit (Impact Makers): een laagdrempelig online hulpmiddel om impactambities helder te verwoorden, plannen te maken, te rapporteren, te reflecteren en bevindingen te delen. 
  • Zelfstudie module: impact meten (DEN): in deze module leer je hoe je kunt nadenken over impact en hoe je de duurzaamheid en toekomstbestendigheid van je organisatie kunt vergroten. 

    Ook onze provinciale partners, bijvoorbeeld Rijnbrink en KunstLoc, verdiepen zich steeds meer in ‘impact’. KunstLoc geeft inzicht in hun proces hoe ze hun impact zichtbaar maken en hoe je daar zelf mee aan de slag kan. Zij hanteren vijf stappen voor impactmeten: 

  • Kick-off: opstellen van een verandertheorie en meetplan 
  • Uitvoering: monitoren en verzamelen van de data 
  • Data-analyse: de gegevens bij elkaar zetten en relateren aan de verandertheorie 
  • Evaluatie en communiceren: interpretatie van de gegevens, wat zegt dit ons? 
  • Leren: wat gaan we (anders) doen nu we dit weten? 

    Een tweede stappenplan dat we uitlichten is van Digitaal Erfgoed Nederland (DEN):

  • Stap 1: bepaal wie je directe en indirecte publiek is – en maak daar onderscheid in.  
  • Stap 2: bedenk wat voor impact je wil maken – formuleer een theory of change en beschouw het als langetermijndoel.  
  • Stap 3: stel een plan op – en denk na over welke resultaten je wilt bereiken en welke indicatoren je kunt gebruiken om die te meten.
  • Kwantitatieve methoden: enquêtes en bezoekersstatistieken 
  • Kwalitatieve methoden: focusgroepen, interviews, analyses van kunstwerken of uitvoeringen. 
  • Het combineren van beide methoden biedt een completer beeld van de impact. 
  • Stap 4: verzamel je data – en denk na over welke data je bij wie, waar en wanneer verzamelt en welke methoden je daarvoor inzet.
  • Stap 5: data analyse en interpretatie – beschrijf wat je ziet en wat je daaruit kan afleiden. 
  • Stap 6: schrijf je impactverhaal – zorg ervoor dat je verzamelde data bijdraagt aan het verhaal dat je gaat overbrengen. 

      En vergeet vooral niet: het meten én maken van impact is niet altijd het belangrijkste. In het slotartikel van de Impact Tiendaagse Kunst & Cultuur wordt terecht gesteld: werken met impact moet de artistieke praktijk niet beperken. Er mag serieuzer naar impact gekeken worden door de kunst en cultuursector, maar er moet voldoende ruimte blijven voor ‘kunst maken om het kunst maken’ en om te experimenteren.

      Vond je dit artikel interessant?

      Gemiddelde 4.8 / 5. totaal 17

      Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

      Reacties (0)
      Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
      Luud Goossens
      Luud Goossens
      Functie: Specialist Onderzoek
      Expertise: onderzoek,overheidsbeleid
      luudgoossens@lkca.nl
      030 711 51 27
      Bekijk alle experts
      Bijgewerkt op:
      Gepubliceerd:
      Deel dit artikel