Een gedeeld verhaal voor het onderwijs

Verslag van de inspiratiebijeenkomst ‘Samen een goed verhaal 2025’
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Op 14 mei kwamen ruim 100 professionals uit het onderwijs, bibliotheekveld en cultuursector samen in de Bibliotheek Utrecht voor de inspiratiebijeenkomst ‘Samen een goed verhaal 2025’. Penvoerders van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK), beleidsmakers op het gebied van digitale geletterdheid en partners van de Bibliotheek op school dachten na over de samenhang tussen leesbevordering, cultuureducatie en digitale geletterdheid in het curriculum. 

De bijeenkomst stond in het teken van vakoverstijgend werken, met als rode draad: hoe kunnen we leerlingen beter voorbereiden op de samenleving van morgen door leesbevordering, cultuureducatie en digitale geletterdheid in samenhang aan te bieden?  

‘Samen een goed verhaal 2025’ maakte duidelijk dat leesbevordering, cultuureducatie en digitale geletterdheid geen losstaande onderdelen zijn, maar elkaar juist kunnen versterken in een rijk en samenhangend curriculum. De bijeenkomst bood inspiratie en handvatten om die verbinding in de praktijk vorm te geven. In dit verslag vind je de hoogtepunten en inzichten, en de presentaties van de sprekers.  

Groepsfoto van alle sprekers van de inspiratiebijeenkomst Samen een goed verhaal 2025, een initiatief van Stichting Lezen, LKCA en Netwerk Mediawijsheid.

Geletterdheid en digitale keuzes 

Onderzoeker Daniëlle van den Brink (Hogeschool Windesheim) beet het spits af met haar onderzoek naar leergebied-overstijgend onderwijs. Zij benadrukte dat digitale geletterdheid niet alleen draait om het beheersen van technologie, maar juist ook om het maken van bewuste keuzes: ‘Digitale geletterdheid is óók het kunnen besluiten om technologie níet te gebruiken.’ Volgens Van den Brink begint digitale geletterdheid bij geletterdheid in de breedste zin: kunnen lezen, begrijpen en focussen. 

Reflectie als leerinstrument 

Henk la Roi, docent-onderzoeker bij Hogeschool Windesheim, ontwikkelde een minor waarin lezen en digitale geletterdheid samenkomen. Denkmethodes als het bijhouden van een handgeschreven dagboek, socratische gesprekken en ‘zien-denken-vragen’-routines vormden de kern. Hij zag zijn studenten er door veranderen: ‘In het begin hadden ze moeite met een A4’tje tekst, later lazen ze geconcentreerd een heel hoofdstuk.’

Nieuwe kerndoelen: meer samenhang, meer betekenis 

Moniek Warmer en Jansje Meijman, beiden curriculumontwikkelaar bij SLO, namen ons mee in de actualisatie van de kerndoelen. Met een helder pleidooi voor samenhang tussen leergebieden: betekenisvol leren vergroot de motivatie en verbetert de leerprestaties. 

Digitale geletterdheid op school 

Anja Schakel (onderwijsadviseur bij Cpunt) presenteerde haar onderzoek naar hoe scholen in Haarlemmermeer omgaan met digitale geletterdheid. De uitkomst: ‘Scholen willen er iets mee, maar een duidelijke visie ontbreekt vaak.’ Haar oproep: ontwikkel een gedeeld referentiekader waarin digitale geletterdheid, kunst en lezen elkaar versterken. 

Praktijkvoorbeeld: technologie en poëzie 

Michelle Kootkar (programmamaker KITE educatie) gaf een inkijkje in haar werk als vakdocent op een literaire basisschool in Rotterdam. Zij liet zien hoe kunst en technologie elkaar kunnen versterken. Met een krachtig voorbeeld illustreerde ze hoe dit er in de praktijk uit kan zien. Zo liet ze leerlingen interactieve schilderijen maken, die met een druk op de knop een zelfgeschreven gedicht lieten horen.  

Poëtische afsluiting door Lisa van Tongeren 

De bijeenkomst werd afgesloten met een gedicht van Lisa van Tongeren, stadsdichter van Zaanstad. Haar gedicht ‘Reikwijdte’ raakte de kern van de middag. Met als slotzin: ‘Waag je aan iets dat over alles heen reikt.’

‘Samen een goed verhaal 2025’ is een samenwerking van Stichting Lezen, Netwerk Mediawijsheid en LKCA.  

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel