De maatschappelijke waarde van kunst en technologie

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

De maakbare toekomst van het leren

In het kennisatelier De maakbare toekomst van het leren deelden onderwijsontwerper Jurriaan Rexwinkel en mediakunstenaar Casper de Jong hun perspectief op mogelijke toekomstscenario’s voor creatief-technisch maakgericht onderwijs.

Denker over hoe alles anders kan, dat kenmerkt Jurriaan Rexwinkel. Als docent Innovatie & Prototyping en de kunstvakken is hij vooral bezig met de verbinding tussen kunsteducatie en makers-onderwijs, 21e eeuwse vaardigheden en onderwijs van morgen. Innovatie & Prototyping is een creatief- technisch vak waarin leerlingen leren om met behulp van het creatieve proces, complexe problemen op te lossen door (nieuwe) technologie in te zetten.

Als Interactive Performance Designer en mediakunstenaar houdt Casper de Jong zich bezig met de raakvlakken tussen kunst en technologie en ontwerpt (theatrale-)interactieve installaties. ‘Ik geloof in de mens als spelend wezen. Mensen weer activeren om te spelen en daarin creatief te zijn. Zichzelf te laten verbazen en het gevoel geven dat ze zelf iets creëren met de handvatten die ik ze geef. Dat zijn een paar van de doelen van mij als maker die in veel van mijn projecten terug te zien zijn.’

Technologie en ethiek

Hoe navigeren we door een kapitalistisch systeem dat in het teken staat van dataverkoop en surveillance? Welke rol ligt hier voor het onderwijs? Deze vraagstukken pakten ontwerper Corné van Delft en mediakunstenaar Roos Groothuizen op in het atelier Technologie en ethiek.

Al meer dan 25 jaar geeft Corné van Delft les in interaction design. Hij heeft een master of science onderwijskunde en is een Interaction Design pionier. Naast zijn eigen bedrijf heeft Corné jarenlange ervaring als hoofddocent Interaction Design, studieleider Games en Interactie bij de HKU.

Mediakunstenaar Roos Groothuizen heeft een vergaande interesse voor digitale mensenrechten. In haar werk focust ze op discriminerende online algoritmes, informatiefilters en internet monopolies. Met spelelementen, interacties en performances creëert ze werelden waar deelnemers geconfronteerd worden met de dilemma’s rond hun digitale leven.

Hack the system!

Hoe voorziet ons huidige onderwijssysteem in de doorlopende professionele ontwikkeling van creatief makerschap? In het atelier Hack the system! lieten Marieke Gervers (practor Creatief Vakmanschap) en Kosmo Broom (interactie ontwerper) hun licht over dit thema schijnen.

Marieke Gervers is oprichter en directeur van stichting sQuare, een Amsterdamse broedplaats voor creatieve makers. sQuare ondersteunt creatieve vakmensen, afgestudeerd op het MBO bij hun makerschap, ondernemerschap en in hun verdere professionalisering. In 2009 werd Marieke manager van het Art & Entertainment College bij het ROC van Amsterdam waar ze de leiding had over diverse creatieve MBO-opleidingen en die ze tegelijkertijd volledig reorganiseerde. Vijf jaar later richtte ze het Practoraat Creatief Vakmanschap op, een platform voor onderzoek en innovatie binnen het MBO.

Kosmo Broom is een ervaren interactie ontwerper, hardware and cross media specialist. Hij ontwerpt gebruikerservaringen, ontwikkelt prototypes en media installaties vanuit zijn bedrijf Fair2Media.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 5 / 5. totaal 6

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (1)
Anouk Diepenbroek 12-05-2021

Interessant

reageer
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Eeke Wervers
Eeke Wervers
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: cultuur- en erfgoedinstellingen
eekewervers@lkca.nl
030 - 711 51 37
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel