Wat weten we over muziekonderwijs?

Verslag van een bijeenkomst met wetenschap en praktijk
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Wat weten we uit onderzoek over muziekonderwijs? Iedereen is muzikaal en kan van muziek genieten. Relatief gehoor en maatgevoel zijn aangeboren n uniek, want daarin verschillen mensen van dieren.

Meer feiten

  • Muziek is een belangrijke ‘biologische’ activiteit waarmee kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Muziek is spel. Daardoor is het zelfbelonend, en vanzelfsprekend plezierig voor kinderen. Daar kun je als leerkracht je voordeel mee doen. Er is geen hard bewijs voor effecten van muziekonderwijs op IQ, taal en rekenen. Via muzikale vormen kun je wel doelgericht werken aan taal- en rekenontwikkeling.
  • Muziek is belangrijk voor meer dan 90% van de mensen en vervult vele functies in het leven. Muziek kan je stemming verbeteren en helpen bij het verwerken van problemen. Het heeft invloed op hoe je over jezelf denkt, hoe je je voelt en op je sociale identiteit. Mensen geven hun leven vorm met muziek.
  • Het is cruciaal om de hersenen op jonge leeftijd te stimuleren. Muziekonderwijs ondersteunt de breinontwikkeling. Bij het uitvoeren en beluisteren van muziek zijn vele hersengebieden actief betrokken. Gebieden die beweging uitvoeren, waar emoties doorheen komen en waar beslissingen genomen worden.
  • Als je steeds een stapje vooruit loopt op wat je leerling al kan helpt dat bij het leren van muzikale vaardigheden. Om daar iets eigens en oorspronkelijks aan toe te voegen heeft een leerling autonomie nodig. Vaardigheden beklijven beter als leerlingen bewegingen en gebaren van jouw lichaam kunnen observeren en imiteren. Als je in een open ruimte lesgeeft kun je je lichaam optimaal inzetten als didactisch instrument.
  • Door muziek te componeren zijn leerlingen sterker betrokken bij het muziekonderwijs dan door het zingen van liedjes of het uitvoeren van instrumentale composities van anderen. Voor de kwaliteit van zingen blijkt het verrassend niet veel uit te maken of leerlingen componeren of daadwerkelijk zingen.

Onderzoeksverslag

Lees meer onderzoeksresultaten in het verslag van de LKCA-bijeenkomst Onderzoek Muziekonderwijs. Daar presenteerden negen onderzoekers hun werk. 

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel