Dit lees je in Cultuurkrant #26

In deze editie: Cultuurwetenschapper Jaswina Bihari-Elahi over kansengelijkheid, Thom Stuart (DeDDDD) vertelt wat volgens hem de sleutel tot succesvolle danseducatie is én we reizen af naar Italië: wat is de rol van cultuureducatie en cultuurparticipatie in het leven van Italianen?
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
De Dutch Don’t Dance Division, foto: Jeroen van Mulder

De tweede Cultuurkrant van 2023, de 26ste editie, wordt bij abonnees thuisbezorgd rond 8 juni. In deze krant lees je:

  • Het aantal jongvolwassenen met psychische klachten is in korte tijd flink gestegen. Kan cultuureducatie hieraan een positieve bijdrage leveren? Een interview met Kim Wannet (montessori kunstvakschool IVKO in Amsterdam) en Mark Mieras (wetenschapsjournalist). “We zien nu een erg stressgevoelige generatie die niet gewend is zelf problemen op te lossen en zelfsturend te zijn.”
  • Jarno Korf liep meer dan tien jaar rond met een onbehandelde depressie. Hij maakte een educatievoorstelling over zijn ervaring: Laat het licht aan. “Sommigen zeggen dat ik hún verhaal vertel.”
  • Is een wettelijk verplichte kunstvakdocent een goed idee? Onderzoeker Arno Neele rekende eind vorig jaar in de Cultuurkrant al eens op een bierviltje uit wat dat zou kosten. Dat artikel maakte veel los. We vroegen 6 professionals wat zíj ervan vinden. En we zijn ook benieuwd naar jouw mening: je kunt reageren onder de online versie van dit artikel.
  • De sleutel tot succesvolle danseducatie is volgens Thom Stuart, artistiek leider van de Dutch Don’t Dance Division, de connectie met de doelgroep. “Ik ben wel bij educatievoorstellingen van gerenommeerde gezelschappen geweest die voor een schouwburg vol pubers iets ingewikkelds deden met plingplongmuziek en Engelse teksten. Hoe krijg je het voor elkaar? Die kinderen komen dus nooit meer naar dans.”
  • Cultuurwetenschapper Jaswina Bihari-Elahi vindt dat we meer oog moeten hebben voor de verschillende wegen die kinderen afleggen en voor hun culturele achtergrond. “Kansengelijkheid is een mooi uitgangspunt, maar door iedereen dezelfde standaard op te leggen, creëer je alsnog ongelijkheid: de een moet veel harder werken voor een papiertje dan de ander.”
  • Italië barst van de cultuur: de leerlingen zijn er naar verluidt enthousiast en gemotiveerd. We spraken met een architect, theatermakers en met de cultureel attaché over de plek die kunst er heeft. “Eigenlijk hebben alle politici in Italië, links én rechts, cultuur hoog in het vaandel staan.”

En verder:

Een column van Lucien Kembel (nieuwe directeur-bestuurder LKCA) over het fenomeen cypher, de kleine Friese gemeente Opsterland heeft een 1100-koppig leerlingenorkest (hoe doen ze dat?), dirigent Paulien Kostense over haar vijf favoriete kunstenaars: van Juan Muñoz tot Thomas Erdbrink, Jan Jaap Knol focust zich in zijn column op wat er wél goed gaat in Nederland (de Cultuurkaart!), Carolien Hermans onderzocht de overeenkomsten en verschillen tussen het fysiek spel van kinderen en dansimprovisatie, in de rubriek Achter de cijfers onderzoekt Arno Neele wat je als kunstdocent of dirigent allemaal moet kennen en kunnen en het Limburgse talentontwikkelingsprogramma Nieuwe Helden Next Level keerde de piramide van Maslow om.

Neem een gratis abonnement

Adres gewijzigd?

Geef dat door via een mailtje aan cultuurkrantnl@lkca.nl.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.5 / 5. totaal 6

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel