Educatieve voorstelling psychische problemen werkt ‘helend’

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
In dit artikel vertelt Jarno Korf (25) over zijn voorstelling Laat Het Licht Aan, waarmee hij langs scholen reist. Laat Het Licht Aan is gebaseerd op zijn ervaringen met depressie, PTSS en psychische hulpverlening. ‘Er was een hele klas in tranen omdat een klasgenoot net zelfmoord had gepleegd. Ze begrepen ineens beter wat hij had doorgemaakt.’

Na een lange periode van seksueel misbruik en slechte ervaringen met de psychische hulpverlening (nadat hij zijn hart had uitgestort, zat er de week erop een andere therapeut tegenover hem) liep Jarno Korf (25) meer dan tien jaar rond met een onbehandelde depressie, die zich onder andere uitte in terugkerende zelfmoordgedachten.

Pas op zijn twintigste ging hij op advies van een docent op de musicalopleiding toch weer naar een psycholoog, die zware depressie en ptss vaststelde. Behandeling met EMDR hielp hem erbovenop.

Op de foto: Jarno Korf. Fotograaf Boy Hazes

Worsteling

De voorstelling die hij over zijn ervaringen maakte als eindexamenproject van de opleiding was eveneens belangrijk voor zijn geestelijk herstel. Laat Het Licht Aan is inmiddels uitgebreid tot een educatievoorstelling waarmee hij langs scholen reist. Korf vertelt erin over zijn worsteling, thuis en op school, zijn machteloosheid, wraakgevoelens en de zoektocht naar zichzelf.

‘Sommigen zeggen dat ik hún verhaal vertel.’

Oorspronkelijk zou de voorstelling drie keer worden gepresenteerd. Nu hij die vaker heeft gespeeld, merkt hij hoe helend dat is. ‘Voor mezelf, maar ook voor leerlingen in de zaal. Sommigen zeggen dat ik hún verhaal vertel. Er was ook een hele klas in tranen omdat een klasgenoot net zelfmoord had gepleegd. Ze begrepen ineens beter wat hij had doorgemaakt. Veel kinderen zoeken antwoorden, willen weten wat ze kunnen doen, aan hun eigen negatieve gevoelens en die van anderen.’

Lespakket

De voorstelling, benadrukt Korf, biedt geen pasklare antwoorden. Wel biedt het lespakket bij de voorstelling handvatten om het gesprek in de klas op gang te krijgen. ‘Het werkt extra goed als de docent iets over zijn eigen gevoelens vertelt.’

Kunst, welke kunst dan ook, kan zowel een uitlaatklep zijn als een middel om negatieve gevoelens bij anderen te signaleren. ‘In kunst kun je jezelf laten zien zonder meteen te zeggen waar het op staat. Het vervelende is dat tegenwoordig aan alles een cijfer wordt gehangen, een beoordeling. Ga toch fietsen! Laat het er gewoon zijn. Ik schreef heel duistere teksten om mijn gevoelens kwijt te kunnen. Dat negatieve werd wel gezien, maar niemand vroeg ooit door. Dat is juist zo belangrijk. Praat met elkaar, hoor elkaar, zie elkaar, let op elkaar.’

Verder lezen

Het was de laatste maanden regelmatig in het nieuws: het aantal jongvolwassenen met psychische klachten is enorm gestegen. In Cultuurkrant 26, die rond 8 juni verschijnt, een uitgebreid interview met Kim Wannet, directeur van montessori kunstvakschool IVKO in Amsterdam en wetenschapsjournalist Mark Mieras. Bevestigt de praktijk het beeld dat in de onderzoeken wordt geschetst en: kan kunst- en cultuuronderwijs een positieve bijdrage leveren?

Praten over zelfdoding kan bij de landelijke hulplijn 113 Zelfmoordpreventie. Telefoon 0800-0113 of www.113.nl.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (1)
C.Vrancken 26-05-2023

zeer interessant en voor menigeen
helend.

reageer
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel