Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype

materiaal
boekdigitale publicatie
auteur(s)
E. Wagner (redacteur); D. Schönau (redacteur)
auteur(s) (instelling)
ENViL, European Network for Visual Literacy
plaats van uitgave
Münster/New York
uitgever(s)
Waxmann
jaar van uitgave
2016
annotatie
Met literatuuropgave en begrippenlijst. - Cadre Européen Commun de Référence pour la Visual Literacy - Prototype/Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Visual Literacy - Prototyp.
pagina's
411 p.
illustratie
figuren, tabellen.
isbn
978-3-8309-3428-8

In deze publicatie staan de resultaten van het project 'Common European Framework of Reference for Visual Literacy'. Het project had als doel een gemeenschappelijk referentiekader voor leerplannen voor beeldende vakken, kunst en vormgeving te ontwikkelen.

Referentiemodel

De ontwikkelde modellen en concepten zijn gebaseerd op empirisch onderzoek. Ze zijn ontwikkeld tussen 2014 en 2016 door vakspecialisten in heel Europa. Deelprojecten richtten zich op verschillende competentieniveaus en competentieontwikkeling, op praktijksituaties waarin beeldende competenties worden gebruikt en op opdrachten/leersituaties en beoordelingsinstrumenten die op het competentiemodel zijn gebaseerd.

ENViL

De Common European Framework of Reference for Visual  Literacy (CEFRVL) is een samenwerkingsproject van de European Network Visual Literacy (ENViL). Dit netwerk bestaat uit onderzoekers van 11 hogescholen en universiteiten uit 5 landen: Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië en Nederland. Op basis van bestaande nationale curricula, referentieniveaus, standaarden, kerndoelen werd een competentiemodel voor de beeldende vakken ontworpen. 

Met bijdragen uit Nederland van Folkert Haanstra, Piet Hagenaars, Talita Groenendijk en Diederick Schönau.

Bestelinformatie
Inhoudsopgave
Samenvattingen artikelen

Trefwoorden

- visuele geletterdheid - competenties - culturele competenties - leren - EU - Europa - onderzoek - onderzoek (onderwerp) - onderzoek (vorm) - leerplannen - toekomst - toetsing - deskundigheidsbevordering - toetsing - rubric - cultuureducatiebeleid - leerplannen - vergelijking - 21st century skills - docenten