Post-hbo Cultuurbegeleider
Wat is een Cultuurbegeleider?
Waarom zou je je cultuurcoördinator de post-hbo Cultuurbegeleider laten volgen?
Welke voorwaarden zijn er voor de subsidieregeling?
De subsidie dekt de kosten van de erkende opleiding die door verschillende hogescholen wordt gegeven. Onder de opleidingskosten vallen cursusgeld tot een maximum van € 3.000, literatuur tot een maximum van € 175,-, reiskosten tot een maximum van € 300 en vervangingskosten voor ten hoogste 72 uur.
De subsidie kan bij DUO worden aangevraagd door zelfstandige leerkrachten. Ook scholen kunnen een aanvraag doen als zij aanspraak wil maken op vergoeding van de vervangingskosten. Je moet de subsidie uiterlijk aanvragen voor 10 november van het jaar waarin je de opleiding start. De aanvragers moeten de cursus Interne Cultuurcoördinator (icc) succesvol hebben afgerond. De regeling is ook open voor aanvragers die taken uitvoeren op het gebied van cultuureducatie. Zij kunnen door de opleiders na assessment worden aangenomen.
Het ministerie van OCW opende oktober 2017 een subsidieregeling voor cultuurcoördinatoren in het basisonderwijs die zich verder willen specialiseren in cultuureducatie. Het doel van de regeling is om de bijscholing van cultuurcoördinatoren op dit gebied gemakkelijk te maken, zodat de verankering van cultuureducatie in het onderwijs een stevige impuls krijgt.
Is de opleiding gevalideerd?
Op welke locaties wordt de post-hbo opleiding aangeboden?
Overzicht van alle aanbieders
Staat jouw locatie nog niet in dit lijstje? Stuur dan een mailtje met link naar de opleiding en eventuele startdatum naar KirstenVogd@lkca.nl.
Wat is de studielast van de opleiding?
Wat leer je tijdens de opleiding en hoe is de opbouw?
In het eerste jaar volg je vijf modules. In het laatste halfjaar doe je praktijkonderzoek, de zogenaamde Meesterproef, op jouw school. Tijdens de hele opleiding zijn de theoretische onderdelen via opdrachten gekoppeld aan je eigen schoolpraktijk.
Module 1: Inhoud en samenhang cultuuronderwijs
- Cultuureducatie: actualiteit, begrippen en theorieën
- Ontwikkeling van creativiteit en reflectievaardigheden
- Cultuur als doel en middel: verbindingen tussen het leergebied Kunstzinnige Oriëntatie en andere leergebieden
- Kwaliteit van extern aanbod
Module 2: Beleid, omgeving en randvoorwaarden
- Financiering van cultuureducatie
- Het bereiken van veranderingen in school, vanuit rol en profiel van de cultuurbegeleider
- Teamcoaching
Module 3: Inhoudelijke kennis van cultuuronderwijs
- Wat kunnen de verschillende kunstdisciplines en erfgoededucatie bijdragen aan de culturele ontwikkeling van kinderen?
- Samenhang tussen de kunstvakken onderling en het overige onderwijs
- Actuele methodes, leerlijnen, samenwerkingspartners, inspiratie
Module 4: Ontwikkelen van leerlijnen
- Ontwikkelen van leerlijnen
- Ontwikkelingsfases van kinderen binnen cultuuronderwijs
- Volgen en beoordelen van opbrengsten van cultuuronderwijs
Module 5: Implementatie en coaching van collega’s
- Draagvlak voor cultuureducatie
- Begeleiding en coaching van collega’s
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)