Hoe combineer je muziekonderwijs en technologie?

Interview met freelance muziekdocent Suzanne Ypma
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Liedjes opnemen, componeren of een beat maken: experimenteren met muziek en technologie is Suzanne’s tweede natuur. ‘Als leerlingen zelf iets verzinnen of ontdekken, zijn ze niet alleen verbonden met wat ze doen, maar vooral ook heel bevlogen!’

Het overbrengen van haar muzikale experimenten op kinderen, ziet Suzanne als haar roeping. Ze geeft muziekles en workshops zoals Studiostunts, Looping, DJ-ing en beatcreating, waarbij ze muziek en technologie combineert. Daarnaast zijn er ook nog allerlei innovatieve projecten met (muziek)docenten uit haar koker gekomen.

Lessenreeks Wetenschap & Muziektechnologie

De workshop Studio Stunts valt binnen een lessenreeks Wetenschap & Muziektechnologie van SKVR. Deze workshop biedt kinderen van groep 5 tot en met 8 in zes lessen een ervaring over geluid en gehoor. De lessen worden afwisselend en interactief gevuld met instructies, filmpjes kijken en spellen doen. Daarnaast leren ze bijvoorbeeld hoe verschillende sporen, ritmes en instrumenten werken en doen ze proefjes met speakers en water om golfjes en trillingen zichtbaar te maken. Aan het einde van de lessenserie maken de kinderen in tweetallen een muziekproductie op de iPad.

In andere lessen koppelt Suzanne ook muzikale processen aan de wetenschap, bij bijvoorbeeld natuurkunde werd een stroomkring onderzocht. ‘Hiermee belicht je een andere kant van muziek die kinderen nog niet kennen en waar ze razend enthousiast van raken. Niet alleen kunnen ze na afloop precies vertellen wat voor nieuws ze hebben geleerd; ze steken ook anderen kinderen in de klas aan met hun enthousiasme.’

Leerlingen meer creatief uitdagen

‘Je ziet dat niemand meer de straat opgaat zonder een mobiele telefoon. Leerlingen staan via hun mobieltje constant in contact met anderen. Dan zijn ze wel met hun lijf in school maar niet altijd met hun hoofd. Als een docent een les Algemene Muzikale Vorming draait in groep 7 of 8, dan zie je dat zo’n les niet altijd meer aanslaat. Waar dat aan ligt weet ik niet precies. Ik denk dat het model van zenden-ontvangen misschien nog erg heerst in deze lessen. Het is goed om andere vormen van leren uit te proberen zodat we leerlingen kunnen blijven boeien en meer creatief uitdagen. Je wilt leerlingen op een bepaalde manier aanspreken en daar kun je technologie als middel voor gebruiken.’

‘Als freelancer vind ik het heel belangrijk om mijzelf te ontwikkelen en anderen te ontmoeten. Zo was ik bij een makersconferentie in Arnhem. Daar heb ik geleerd om na vijf minuten instructie aan de slag te gaan met iets onderzoeken of maken. Dat is niet altijd makkelijk in een muziek- of technologieles met dertig kinderen. Het dwingt mij wel om na te denken over de didactiek en hoe ik docenten meeneem in dit proces. Ik probeer de lessen zo te versimpelen, dat een leerkracht of docent met een beperkte kennis van technologie toch een kunst- of muziekles met techniek kan geven.’

Muziekonderwijs en technologie in de praktijk

‘De organisatie van techniek en materiaal kan best een lastig aspect zijn. Als je wilt dat alle leerlingen in de klas zelf aan de slag gaan, heb je van alles nodig. Van MaKey MaKey’s, Chromebooks tot een koffer met iPad’s. Dit vraagt een goede organisatie. Om een nieuw project voor een lesontwerp of een workshop tot een succes te brengen, doen we het gehele proces samen met de docent.’

‘Zo heeft Hanna Tollenaar van SKVR mij gevraagd om, samen met muziekdocenten, meer verdieping en inhoud aan te brengen in de lessen DJ-ing en beatcreation. We ervaren dat zij technologie soms nog lastig vinden. Daarom proberen we alles met elkaar uit en overleggen in groepen. We nemen de docenten dus letterlijk mee in het proces van maken. Daarna stellen we met elkaar de lessenserie samen, testen die in de klas, treffen elkaar na de eerste ervaringen en verbeteren wat er eventueel mis is gegaan.’

Op zoek naar een grotere beweging

Suzanne heeft tijdens muziekoptredens veel elektronische instrumenten bij zich waarmee ze experimenteert, zoals drumcomputers. Ze bruist van de ideeën en weet inmiddels waar haar sterke punten liggen. Ze vindt het belangrijk dat ook kinderen daar achter komen. Dat is haar drijfveer om de muziek- en technologielessen naar een hoger niveau te brengen, maar ze zou meer willen.  ‘Eigenlijk ben ik op zoek naar enthousiaste mensen die ook op zoek zijn naar een grotere beweging!’

Lees verder

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.7 / 5. totaal 3

Reageer

Uw bericht kan gewijzigd worden door de beheerder
Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Eeke Wervers
Eeke Wervers
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: primair onderwijs,vakintegratie
eekewervers@lkca.nl
030 - 711 51 37
Bekijk alle experts
Gepubliceerd:
Deel dit artikel