Leerlijn kunst & technologie: van theorie naar praktijk

Interview met Beppie Remmits, directeur van Cultuurstation Eindhoven
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Maakonderwijs is hot. Aan de slag gaan met technologie, doen, leren door te maken. Dat is leuk, boeiend en het geleerde beklijft. Maar in feite is technologie niet meer dan een middel. ‘Het gaat uiteindelijk om de vraag wat maak ik en waarom?’

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Als we kinderen en jongeren willen voorbereiden op een toekomst die grotendeels nog onbekend is, moeten we een balans zien te vinden tussen het uitvoerende en conceptuele. ‘Dat kan door kunst te verbinden aan technologie,’ opent Beppie Remmits. ‘Vanuit dat uitgangspunt is de leerlijn kunst & technologie ontstaan. Een even praktische als welkome handreiking voor leraren.’

Kunst & technologie in je les

Beppie Remmits ontwikkelde de leerlijn samen met Marlijn Gelsing van Kunstloc Brabant en een aantal collega-bureaus voor cultuureducatie in het Brabantse. ‘Marlijn leverde vooral input als inhoudelijk expert. Ikzelf richtte me meer op de grote lijnen, de vertaling naar het onderwijsveld en het schrijven.’

‘Er vinden landelijk allerlei congressen en workshops over kunst & technologie plaats. Bijzonder interessant en leerzaam, maar de insteek daarbij is vaak nogal theoretisch. Ik ben zelf heel praktisch van aard en vraag me meteen af: hoe werk je die verbinding tussen kunst & technologie dan uit voor een les? Hoe kan een leerkracht in groep 4 ermee aan de slag?’

Creëren vanuit fantasie

‘Bij technologieonderwijs gaat het doorgaans over inzicht in technologische mogelijkheden, de inzet van digitale middelen en gebruiksgemak. De combinatie kunst & technologie reikt echter verder dan alleen vormgeving of techniek. Verder ook dan iets uitproberen of maken vanuit creativiteit’, legt Beppie uit.

‘Bij kunst creëer je iets vanuit fantasie. Je geeft expressie aan je gevoelens, neemt een standpunt in, vertelt een verhaal, prikkelt. Je denkt buiten de kaders. Technologie – digitale media bijvoorbeeld – laat zich prima inzetten als medium om daar vorm aan te geven. Het probleem is echter dat veel docenten en leerkrachten nog niet of niet goed weten hoe ze dat moeten aanpakken. Waar moet je beginnen? Welke tools kun je hanteren? De leerlijn kunst & technologie komt hierin tegemoet.’

Goed doortimmerd verhaal

Een goede leerlijn is niet alleen doorlopend, maar ook opbouwend. Geen stapeling van activiteiten. ‘Een handzame leerlijn geeft weer wat een leerling in een bepaalde fase zou moeten kunnen,’ vertelt Beppie. ‘Dat geldt bijvoorbeeld heel duidelijk voor de Culturele Ladekast, een doorlopende leerlijn cultuureducatie die in de vijf grote steden in Brabant wordt ingezet. Ook voor de Cultuur Loper van Kunstloc Brabant, waarin met name gedragsindicatoren worden beschreven.’

‘Voor deze leerlijn hebben we onderzocht hoe verschillende experts in het land het aanpakken. Daarnaast hebben we gekeken naar Curriculum.nu en de 21ste eeuwse vaardigheden van SLO. Tijdens de ontwikkeling is de inhoud van de leerlijn regelmatig getoetst met verschillende partners uit het onderwijs en het culturele veld in de regio. Kortom, hier ligt echt een goed doortimmerd verhaal. Een verhaal dat leraren en kunstenaars de juiste taal biedt om met elkaar te praten en samen invulling te geven aan kunst & technologie in de onderwijspraktijk.’

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer

Uw bericht kan gewijzigd worden door de beheerder
Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Eeke Wervers
Eeke Wervers
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: primair onderwijs,vakintegratie
eekewervers@lkca.nl
030 - 711 51 37
Bekijk alle experts
Gepubliceerd:
Deel dit artikel