Wat je moet weten over Curriculum.nu
Wat staat centraal in het advies voor het leergebied Kunst & Cultuur?
Van welke opzet gaat men uit in het advies?
Hoe zit het met actieve en passieve deelname aan cultuureducatie?
Welke ruimte is er voor vakintegratie en thematisch werken?
Verdwijnen de afzonderlijke (kunst)vakken?
Welke Grote Opdrachten zijn er voor het leergebied Kunst & Cultuur en wat wordt ermee bedoeld?
De acht Grote Opdrachten zijn:
- Artistiek-creatief vermogen (maak- en denkstrategieën);
- Artistieke expressie;
- Artistieke technieken en vaardigheden;
- Artistieke innovatie;
- Kunst- en cultuurhistorische contexten;
- Functies van kunst;
- Beleven van kunst;
- Tonen en delen van eigen werk.
De kern van het leergebied vormt de eerste ‘Grote Opdracht’, zoals de belangrijkste aandachtsgebieden per leergebied genoemd worden. De Grote Opdrachten kennen een goed evenwichtige verdeling vanuit de invalshoeken van ‘maken’ en ‘meemaken’.
De laatste Grote Opdracht is de presentatie. Hier gaat het om zowel zelf presenteren als het bijwonen van een presentatie van anderen. Met hier nadrukkelijk ook de verbinding met de presentatie van professionele beoefenaars. Als voorbeeld en inspiratie voor leerlingen en als belangrijke belevenis in de opbouw van hun culturele vermogen. Professionele kunst is ook in het algemeen het uitgangspunt en vormt ook een inspiratiebron tijdens het maakproces.
Welke plek hebben de artistieke ontwikkeling en het creatieve proces?
Wat moet ik me voorstellen bij het creatieve proces?
Hoe wordt het begrip ‘meemaken’ uitgewerkt in de Grote Opdrachten?
Is er wel plek voor erfgoed en de historische context in het advies Kunst & Cultuur?
Dat zal niet altijd voor iedere leerkracht direct duidelijk en inzichtelijk zijn, maar erfgoedinstellingen kunnen het onderwijs daar zeker bij helpen. Moeilijker wordt het in de huidige vakkenstructuur van het voortgezet onderwijs om de verbinding met erfgoed aan te brengen en te behouden. Wanneer er meer sprake is van vakintegratie en een thematische aanpak, zal dat eenvoudiger worden. Dit vraagt echter nog zeker om extra aandacht in de verdere uitwerking van het nieuwe curriculum.
Welke relatie is er tussen het advies van Curriculum.nu en de Basis voor Cultuureducatie?
Is het advies voor het leergebied Kunst & Cultuur nu ook al te gebruiken?

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)