De Kunst van het ontwerpen 2020

Met de pakkende titel #dewereldnaardeklote hebben Ilse Kok en Leon Kemp dit jaar de juryprijs gewonnen voor het beste educatieve ontwerp. De publieksprijs leverde twee winnaars op: de zintuigelijke voorstelling Lichtje van Meike Steerneman en de podcast ROET, waarin Myra Bodian racisme ter sprake brengt.
Deel dit artikel

Alweer voor de derde keer organiseerden we De Kunst van het ontwerpen, een ontwerpwedstrijd voor derde- of vierdejaars studenten aan een bachelor docentopleiding in de kunsten (dans, muziek, theater of beeldende kunst en vormgeving). Voorwaarde voor deelname was dat je het ontwerp hebt ontwikkeld tijdens het studiejaar 2019-2020. De vakjury, onder leiding van LKCA-directeur Sanne Scholten, heeft een selectie gemaakt op basis van onder andere relevantie, actualiteit en geschiktheid voor de praktijk.

Doel van de wedstrijd

De hedendaagse educatieve praktijk vraagt om docenten die niet alleen les kunnen geven, maar ook vanuit een persoonlijke visie onderwijs (mede) kunnen ontwikkelen en vormgeven. Dat geldt zeker voor het onderwijs in de kunsten, een dynamisch vakgebied met steeds nieuwe artistieke uitingen, wispelturige makers en veranderlijke opvattingen.

Om de bijzondere expertise van toekomstige kunstdocenten als educatief ontwerper zichtbaar te maken, organiseren LKCA, het Landelijk Overleg Kunstvakdocentenopleidingen (KVDO) en het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten deze educatieve ontwerpprijs.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.3 / 5. totaal 21

Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Eeke Wervers
Eeke Wervers
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: primair onderwijs,vakintegratie
eekewervers@lkca.nl
030 - 711 51 37
Bekijk alle experts
Deel dit artikel