Veranderende Tijden

10 jaar gemeentelijk beleid binnenschoolse cultuureducatie
Veranderende Tijden brengt in kaart hoe gemeentelijk beleid op het terrein van binnenschoolse cultuureducatie zich sinds 2002 ontwikkeld heeft.
LKCA Publicatie
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Actueel vervolgonderzoek

Deze eerste LKCA-publicatie is een vervolg op het onderzoek dat Cultuurnetwerk Nederland in 2002 met de VNG uitvoerde naar gemeentelijk beleid voor binnenschoolse cultuureducatie, onder meer op basis van zes casestudies. De turbulente ontwikkelingen in de afgelopen tien jaar maakten een actualisatie wenselijk. Daarom werden de zes eerder beschreven gemeenten – Groningen, Zoetermeer, Kampen, Vlissingen, Gilze en Rijen en Horst aan de Maas – opnieuw bezocht.

Basis cultuureducatie behouden

Gemeenten hebben de afgelopen tien jaar gebouwd aan een goede basis voor binnenschoolse cultuureducatie. Vaak gaat het om een basispakket en een loketfunctie voor scholen, soms ook voor culturele instellingen. De bevraagde gemeenten hebben bij de laatste bezuinigingsronde cultuureducatie in het basisonderwijs zoveel mogelijk ongemoeid te laten, in tegenstelling tot buitenschoolse cultuureducatie.

Meer kwaliteit en samenhang

Hoe je zo’n basispakket en loketfunctie voor cultuureducatie positioneert en financiert blijft onderwerp van discussie. Ook de inhoud van het basispakket roept vragen op. Hoewel scholen vaak tevreden zijn over zo’n kant-en-klaar pakket, kleven er ook nadelen aan. Scholen denken daardoor zelf soms te weinig na over cultuureducatie, en het leidt vaak tot losse activiteiten. Veel gemeenten streven naar meer kwaliteit van en samenhang.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0