Cultuur+Educatie 39

Muziekeducatie: de relatie tussen onderzoek en praktijk
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
De roep om ‘evidence-based’ onderwijs wordt steeds luider.

Kan onderzoek ook bijdragen aan beter muziekonderwijs? Die vraag staat centraal in het themadeel van Cultuur+Educatie 39. Verder in dit nummer een artikel over excellent leraarschap en een essay over het onderscheid tussen theorie en visie.

Relevantie

In hun inleidende beschouwing staan Elisa Kupers en Peter Mak stil bij de zin en onzin van evidence-based onderwijs oftewel didactiek gebaseerd op wetenschappelijke bevindingen. Ze betogen dat praktische relevantie en bruikbaarheid van onderzoek vaak belangrijker is dan wetenschappelijke bewijskracht.

Vioollessen

Elisa Kupers, Marijn van Dijk en Paul van Geert doen verslag van hun onderzoek naar het proces van ‘scaffolding’ in individuele vioollessen. Ze observeerden hoe een muziekdocent beginnende leerlingen vaardigheden aanleert en daarbij zijn ondersteuning aanpast aan het niveau van de leerlingen.

Muziek in de klas

In veel muziekprojecten in de klas werkt de groepsleerkracht samen met een muziekdocent zonder daar zelf wijzer van te worden. Bert van Oers en Anouk Visée hebben onderzocht hoe de interactie doelgerichter kan en laten zien dat met kleine ingrepen de groepsleerkracht een actievere en centralere rol krijgt en blijvend iets opsteekt van de samenwerking.

Muziek voor ouderen

In een derde studie ten slotte verkent Karolien Dons een nieuwe doelgroep binnen muziekeducatie: ouderen in verzorgingshuizen. In twee casussen onderzocht ze de mogelijkheden en methodiek van creatieve muziekworkshops in verzorgingstehuizen en beschrijft ze welke competenties een muziekdocent daarvoor in huis moet hebben.

Theorie en visie

In de eerste bijdrage buiten het themadeel beschouwen Anje Ros en Anouke Bakx het begrip excellent leraarschap vanuit diverse invalshoeken. De tweede niet-thematische bijdrage is een essay van Eelco van Es en Barend van Heusden. Ze pleiten, op basis van hun ervaringen binnen het onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel, voor een helder onderscheid tussen visie en theorie ofwel tussen engagement en kritische distantie.

LKCA probeert publicaties zo toegankelijk mogelijk aan te bieden. Neem contact met ons op bij ontoegankelijke informatie via info@lkca.nl.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel