Scholing voor cursisten en (amateur)kunstenaars

Raamleerplannen voor verenigingen en kaderopleidingen
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Hoe stel je een goed lesaanbod samen voor de cursisten van je vereniging? En welke richtlijnen zijn er voor goede scholing van kunstprofessionals via kaderopleidingen?

Scholing voor (amateur)kunstenaars

De meeste amateurkunstverenigingen of (groepen) amateurkunstenaars worden geleid door of krijgen les van professionals met een kunstvakopleiding. Soms is daar geen geld voor en kiest men ervoor te werken met getalenteerde amateurs (zogenaamd kader). Zij kunnen zich laten scholen via kaderopleidingen (zoals dirigentenopleidingen).

Voor deze opleidingen zijn raamleerplannen ontwikkeld die de contouren van de opleiding beschrijven (visie, doel, lesmethode, lesinhoud en wijze van toetsing).

Raamleerplannen per discipline:

Beeldend

Dans

Theater

Muziek

Lesaanbod voor cursisten

Vaak leiden amateurkunstverenigingen hun leden zelf op. Dit gebeurt vooral in de Hafabra-sector. Om te zorgen dat dit goed gebeurt, zijn er richtlijnen of raamleerplannen voor dit soort cursistenopleidingen ontwikkeld. Met de raamleerplannen kunnen verenigingen, cursusaanbieders en docenten hun lesaanbod samenstellen.

Raamleerplannen per discipline:

Beeldend

Dans

Theater

Muziek

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel