mail of bel voor vragen 030 711 51 00

Leereffecten van kunsteducatie

schoolbezoek

Wat is er bekend over de leereffecten van kunsteducatie? Wat zeggen onderzoekers hierover?

Soorten leereffecten

In dit kennisdossier lees je welke kennis is opgebouwd over leereffecten. Dit doen we aan de hand van 2 soorten leereffecten.

Intrinsiek en extrinsiek

  1. Intrinsieke effecten: leerresultaten met betrekking tot kunstzinnige kennis, vaardigheden en houdingen.
  2. Extrinsieke effecten: andere opbrengsten van het leerproces die niet uniek zijn voor kunsteducatie. 

Onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke effecten

De grens tussen intrinsieke en extrinsieke effecten is niet altijd scherp te trekken. Het ligt eraan hoe een effect wordt uitgewerkt. Je kunt creativiteit bijvoorbeeld zien als denkvermogen dat behoort tot het domein van de kunsten, als eigenschap van het kunstzinnige product of proces, maar ook als de algemene gedraging om nieuwe, zinvolle ideeën en oplossingen te produceren, of als kenmerk van een omgeving. 

Legitimatie kunsteducatie

Als je bij kunsteducatie de nadruk legt op extrinsieke effecten dan breng je kunsteducatie in een zwakke positie. Het wordt dan een soort 'hulpmiddel' om iets te bereiken wat 'echt belangrijk' is. Bovendien, deze effecten kun je net zo goed - of misschien zelfs beter - met andere middelen bereiken. Je staat sterker als je kunsteducatie legitimeert vanuit de intrinsieke waarde van kunst, als wezenlijk onderdeel van de menselijke ervaring, en de daaraan verbonden kunstzinnige competenties. 

contact

Teunis IJdens
naam
Teunis IJdens
functie
Sr. Onderzoek Cultuureducatie, Cultuurparticipatie en Beleid
telefoonnummer
030 711 51 00 / 06 13 30 60 25
e-mail
TeunisIJdens@lkca.nl
Vera Meewis
naam
Vera Meewis
functie
Onderzoek Cultuureducatie
telefoonnummer
030 711 51 68
e-mail
VeraMeewis@lkca.nl