Dit lees je in Cultuurkrant 36: Schrijver Arthur Japin had geen veilige jeugd. Zijn uitweg? Kunst en creatieve fantasie

En: we bereiden ons voor op de gemeenteraadsverkiezingen in 2026. Gemeenten zijn de grootste cultuurfinanciers van Nederland, maar hun rol wordt steeds wankeler.
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
In deze weer boordevolle Cultuurkrant gaan we in gesprek met grote namen, zoals schrijver Arthur Japin, choreograaf, theatermaker en community artist Jordy Dik, en hoogleraar cultuureducatie Edwin van Meerkerk. We duiken in de keten van talentontwikkeling (steeds meer centra voor de kunsten en muziekscholen stoppen met individuele muzieklessen),  in buitenlands beleid voor cultuureducatie (de meeste landen hanteren leerlijnen per kunstdiscipline) en in de mogelijkheid om jongeren met mentale problemen te ondersteunen via kunst- en cultuurbeoefening.  
In het programma MindCare staat de heilzame werking van kunstonderwijs voor leerlingen met mentale problemen centraal. Foto: iStock / Hraun

De vierde Cultuurkrant van 2025, de 36ste editie, wordt rond 16 december bij de abonnees bezorgd.

In deze editie:  

  • Met de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 in het vizier presenteren LKCA-onderzoekers Luud Goossens en Arno Neele een voorproefje van de uitkomsten van de Monitor gemeentelijk beleid voor cultuurbeoefening. Daarin lees je dat er aan ambities geen gebrek is, maar dat de feitelijke investeringen afnemen.  
  • Cultuur kan eenzaamheid verlichten, memoreert LKCA-directeur Ad Warnar aan de vooravond van de feestdagen die niet voor iedereen die titel verdienen. Een evaluatie van vijf jaar Programma Cultuurparticipatie leert dat cultuur betekenis geeft, maar dat structurele financiering noodzakelijk is. 
  • De nieuwe post-hbo-opleiding Vakspecialist beeldende vorming voor leerkrachten in het basisonderwijs is een aanjager van collectieve samenwerking en kwaliteitsverbetering in het kunstcurriculum op scholen. We gaan in gesprek met opleider en ontwikkelaar Charissa Koek
  • Schrijver Arthur Japin werd in zijn jeugd ongenadig gepest en kende ook geen veilig thuis. Kunst en creatieve fantasie vormden zijn uitweg. ‘Het belang van ontsnapping, daar gaat het om.’ Dit legt hij uit in een mooi interview.  
  • LKCA werkt samen met de Duitse partner BKJ aan een toolbox die kunstprofessionals handvatten biedt om leerlingen met mentale problemen via kunst- en cultuurbeoefening te ondersteunen. LKCA-adviseur Jan van den Eijnden en docentenopleider Kesha Felipa vertellen hoe dit project vorm krijgt. 
  • LKCA-adviseur Hans Noijens analyseerde de gehonoreerde aanvragen binnen de subsidieregeling VLIAK 2025 die ten doel heeft de amateurkunstsector duurzaam te versterken. In totaal worden naar schatting zo’n 50.000 deelnemers bereikt. 
  • Steeds meer centra voor de kunsten en muziekscholen stoppen met individuele muzieklessen. Daardoor verzwakt de keten van talentontwikkeling. Vier professionals in het werkveld delen hier hun zorgen over. ‘Laat marktwerking verdwijnen uit kunsteducatie. Cultuur moet beschikbaar zijn voor iedereen.’ 
  • Bestuurskundige Peter van der Zant deed promotieonderzoek naar de publieke waarde van amateurkunst. Aan de hand van een vragenlijst onder ca. 1400 respondenten vergaarde hij waardevolle inzichten over het belang van amateurkunst. 
  • In haar column adviseert Marijn Cornelis de aantredende minister op onderwijs en cultuur de komende jaren vol in te zetten op cultuureducatie in het mbo. Zij pleit voor de inzet van cultuurcoördinatoren, de MBO Card, maatwerk en… meer financiële ruimte. Want ‘meedoen aan kunst en cultuur maakt gezonder, weerbaarder, creatiever.’ 
  • In de vierde (en laatste) aflevering van de serie over de wenselijkheid van een wettelijk verankerde zorgplicht voor cultuur bekijken Luud Goossens en Arno Neele hoe onze Europese buren binnenschoolse cultuureducatie aanpakken. In Nederland zijn we in zekere zin een vreemde eend in de bijt.  
  • LKCA-onderzoekers Luud Goossens en Arno Neele trekken conclusies uit hun serie van vier artikelen over de wenselijkheid van een wettelijke verankering van cultuur. ‘Meer wetgeving werkt enorm, maar het betekent niet dat daarmee ook alles is opgelost.’ 
  • Dit najaar startte een grootschalig onderzoek naar de praktijkervaring van scholen met cultuureducatie. Hoogleraar cultuureducatie Edwin van Meerkerk licht toe waarom dit onderzoek zo belangrijk is. ‘Creativiteit laat zich niet vatten in een CITO-score.’ 
  • Choreograaf, theatermaker en community artist Jordy Dik is medeoprichter van Compagnie Tiuri, een danstheatergezelschap waar performers met en zonder beperking samenwerken. ‘Het begint met ‘ja’ zeggen, tegen ons, tegen meedoen. Twee is: ‘ja’ zeggen tegen elkaar. En de laatste stap is ‘ja’ zeggen tegen jezelf. Dat is vaak het moeilijkst.’ 

Neem een gratis abonnement

Neem een abonnement, dan ontvang je voortaan gratis de Cultuurkrant in je brievenbus.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel