

Gert Biesta:
waarom kunst in het onderwijs moet
Pedagoog Gert Biesta vindt dat kunst een belangrijke plek in het onderwijs verdient. Niet omdat leerlingen er beter van gaan presteren, want dat is volgens hem een kwetsbare én schandalige rechtvaardiging. Nee, kunst is belangrijk omdat ze ‘de knop van het ik’ van ieder mens kan raken.
In zijn opiniestuk heeft Biesta het onder andere over:
- hoe kunsten toegang biedt tot existentiële vragen en thema’s;
- het idee van de Noorse pedagoge Helga Eng: dat kunst het principe van al het onderwijs zou moeten zijn.

Peter van der Zant:
kunst is niet elitair
Peter van der Zant deed onderzoek naar de publieke waarde van kunst en maakt korte metten met het idee dat kunst elitair is en een ‘linkse hobby’. Uit zijn onderzoek blijkt dat kunst breed gedragen wordt: door links én rechts.
In dit artikel lees je:
- dat er meer ‘rechtse’ dan ‘linkse’ amateurkunstenaars zijn;
- dat amateurkunst bijdraagt aan geluk, plezier en het gevoel van eigenwaarde;
- dat veel van de geënquêteerde amateurkunstenaars het belangrijk vinden dat de (lokale) overheid zorgt voor goede voorzieningen voor kunstbeoefening en hobby’s in de vrije tijd (en dat zestig procent bereid is daarvoor te betalen).

Marijn Cornelis:
we moeten muziekonderwijs serieus nemen
Hoe staat het met het muziekonderwijs in Nederland? Volgens Marijn Cornelis (directeur-bestuurder CultuurSchakel in Den Haag) weten we dat eigenlijk niet. ‘Als we muziekonderwijs serieus nemen, moeten we nu handelen. Met goed onderzoek, doordachte oplossingen en een gezamenlijke inspanning.’
Cornelis stipt onder andere aan:
- dat we niet weten hoeveel gemeenten muziekonderwijs nog subsidiëren (en wat de gevolgen zijn als de gesubsidieerde muziekschool verdwijnt);
- dat het onduidelijk is op hoeveel scholen muziekdocenten lesgeven.

Edwin van Meerkerk: Sabotage (wat we doen als we cultuureducatie doen)
Hoogleraar cultuureducatie Edwin van Meerkerk roept het cultuureducatieveld op tot sabotage van het maatschappelijk systeem. Want volgens hem draait cultuureducatie om het kweken van een kritische houding ten opzichte van de manier waarop leerlingen tegen de wereld aankijken.
Hij gaat in op:
- de zin en onzin van definitiekwesties en hoe de cultuursector zichzelf (in zijn ogen) tekort doet door hierin te blijven hangen;
- waarom hij zich liever richt op de praktijk van kunstdocenten, leerlingen, leerkrachten en andere betrokkenen en uitvoerders;
- hoe hij kijkt naar de praktijk van cultuur, educatie én cultuureducatie;
- en waarom hij het veld oproept tot sabotage.

Jonas van Veen:
hoe culturele activiteiten bijdragen aan de ontwikkeling van peuters
Niet alle kinderen beginnen met gelijke kansen aan de basisschool. Voorschoolse cultuureducatie kan bijdragen aan een betere start. Jonas van Veen van CultuurSchakel deelt lessen uit de Haagse aanpak.
In dit artikel:
- lees je hoe procesgerichte culturele activiteiten bijdraagt aan onder andere het concentratievermogen en de taalontwikkeling van peuters;
- vind je drie tips voor penvoerders om stevig in te zetten op cultuureducatie;
- en lees je meer over het onderzoek ‘Van koelkastwaardig knutselwerk naar creatief proces’ dat CultuurSchakel deed naar voorschoolse cultuureducatie.

Anne Frijns:
hoe maken we muziekles beter bereikbaar voor kinderen in armoede?
Anne Frijns onderzocht in welke mate het Jeugdfonds Sport en Cultuur er in de gemeente Utrecht in slaagt om financiële barrières voor buitenschools muziekonderwijs te doorbreken. En: wat zou er kunnen gebeuren om de situatie te verbeteren?
In haar artikel:
- lees je over de knelpunten die mensen ervaren bij het aanvragen van financiële hulp;
- lees je dat veel gezinnen niet op de hoogte zijn van de positieve impact van muziek op de ontwikkeling van kinderen;
- presenteert Frijns drie concrete actiepunten. De belangrijkste: doe meer onderzoek.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)