In gesprek met Ad Warnar, directeur-bestuurder LKCA

'Wij zijn als kenniscentrum de voelsprieten van de sector'
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Duidelijke positionering in het veld en vooral: samenwerken en kennis delen. Dat zijn de speerpunten waarop Ad Warnar, de nieuwe directeur-bestuurder van LKCA, wil inzetten.

Dit is een artikel uit de Cultuurkrant, editie 35, oktober 2025.

‘De combinatie van het zakelijke en het ideële in een maatschappelijke context; die complexiteit vind ik interessant’, zegt Ad Warnar (60) over zijn nieuwe functie als directeur-bestuurder van LKCA. Hij kent de combinatie uit zijn tijd bij VSB, ‘een maatschappelijk geëngageerde bank’ en de financiële kracht achter VSBfonds, welbekend sponsor van culturele projecten. Warnar was lid van het managementteam bij het fonds. Ook als bestuursvoorzitter van de bibliotheek in Gouda, een van zijn vrijwilligersactiviteiten, toonde hij zijn cultureel-maatschappelijke betrokkenheid.  

De functie van die nieuwe Goudse bieb is verwant aan die van LKCA, zegt hij: ‘Het kijken naar organisaties vanuit hun functies in plaats van wat ze doen, geeft soms nieuwe inzichten. Een bibliotheek is geen organisatie die boeken uitleent, maar een centrum dat op een laagdrempelige en toegankelijke manier kennis deelt. Net als een bibliotheek is LKCA geen eindpunt, maar een platform waar kennis toegankelijk wordt gemaakt en maatschappelijke thema’s worden geagendeerd. Waarbij het doel altijd is de sector sterker te maken.’

Hoe vertaalt zich dat naar LKCA? 

‘Een van onze belangrijkste functies is een infrastructuur bieden om kennis beschikbaar en toegankelijk te maken en te verspreiden. Daarbij is duiding belangrijk, want er is enorm veel informatie. In de sector zie je pilotje hier, pilotje daar, maar wat werkelijk effectief is, blijft vaak onbenoemd.’ 

‘LKCA is de spin in het web tussen beleid, praktijk en onderzoek. Onze functie als overkoepelend, landelijk kenniscentrum is het interpreteren en toepasbaar maken van informatie en kennis, om zo partijen te verbinden. Al die onderzoeken bij elkaar harken, interpreteren, en vandaaruit onder meer knelpunten en hiaten signaleren en agenderen, bijvoorbeeld bij OCW. Wij zijn als kenniscentrum de voelsprieten van de sector. Dat is een belangrijke taak van ons.’  

‘Wij kunnen een grote rol vervullen in het duiden van kwalitatief juiste informatie. Ik vergelijk het met de functie van de bibliothecaris. Die is opgeleid om een schifting te maken op kwalitatief goede informatie en de relevante literatuur te selecteren.’

Heet LKCA daarom nu ‘kenniscentrum’ in plaats van ‘kennisinstituut’? 

‘Een van de kernwaarden van LKCA is toegankelijkheid. Een centrum is een plek van verbinding op gelijkwaardig niveau. Wij kijken hoe de resultaten van onderzoek kunnen worden toegepast, samen met en vanuit een netwerk van tweedelijnsorganisaties zoals Cultuurkwadraat en Keunstwurk, én kennis- en onderzoeksinstituten zoals Movisie en het Mulier Instituut. Samenwerking is key. Als directeur van zorgnetwerken heb ik over netwerken en samenwerken veel kennis opgedaan.’

LKCA kan daarvan profiteren. Warnar weet hoe zorgorganisaties en -koepels werken en denken. Dat vergemakkelijkt de samenwerking bij een ‘hot’ thema als arts in health, een onderwerp dat Warnar na aan het hart ligt. ‘Je moet niet uit eigenbelang terugschrikken voor het delen van kennis, juist uitwisseling is essentieel. Het gaat erom de maatschappij beter te maken, en dat gaat wel eens voorbij aan je eigen belang.’

Over belangen gesproken: LKCA stelt nu duidelijk géén belangenorganisatie te zijn. Waar komt dat uit voort? 

‘Dat heeft met focus te maken. Wij zijn een kenniscentrum. Voor belangenbehartiging bestaan andere organisaties, Kunsten’92 bijvoorbeeld. Onze toegevoegde waarde ligt in het onderzoeken, verbinden, signaleren, duiden en agenderen. Daarbij moeten we ook duidelijk maken hoe wij ons onderscheiden van andere organisaties in de sector; richten wij ons meer op toegepast onderzoek? We moeten zoeken naar een effectieve verdeling van rollen. Waarbij wij beleidsmakers voeden met kennis. Via die weg hebben wij invloed op beleidsvorming.’

‘Onze toegevoegde waarde ligt in het onderzoeken, verbinden, signaleren, duiden en agenderen’

Met welke kennis uit jouw ‘vorige leven’ ga je LKCA versterken? 

‘Door de organisatie verder te professionaliseren, de basis op orde te brengen, maar met name onze positionering in het veld te verbeteren: waartoe zijn wij op aard? In de kern ben ik een dienstverlener. Ik denk van buiten naar binnen.’  

‘Dus als LKCA moeten we altijd in het oog houden voor wie we werken, wat de noden en de vragen zijn, wat daarvoor nodig is. Gericht op degenen voor wie we werken; de tweede lijn, die levert de beste input. Door die professionaliteit te stimuleren wil ik de organisatie verder helpen.’ 

‘En dat dan goed communiceren, want je kunt inhoudelijk nog zo goed bezig zijn, als je er geen mooie strik om doet, krijg je niet de erkenning die je wel verdient.’ 

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel